Preparátor zvierat Milan Kornajčík.

Kde končia zrazené tatranské zvieratá?

V štrnástom pokračovaní série našich podcastov S batohom cez hory venovanej povolaniam spojeným s Tatrami sme sa pozreli na nezvyčajnú profesiu, o ktorej ste doteraz možno ani nepočuli – preparátor zvierat.

V podcaste k tomuto povolaniu vychádzame z rozhovoru s Milanom Kornajčíkom. Preparátorstvu sa venuje prakticky celý život, v súčasnosti pracuje v Múzeu Tatranského národného parku v Tatranskej Lomnici. Môžete tu vidieť mnohé jeho práce, ale aj práce jeho niekoľkých predchodcov.

V Tatranskej Lomnici preparujú len tatranské zvieratá. Hlavne tie, ktoré zrazí auto, prípadne zahynú v lavíne, napríklad kamzíky. Naši mladí turisti Tánička a Vladko v podcaste oceňujú prácu preparátora zvierat, je podľa nich náročná. Človek musí byť nielen manuálne zručný a mať veľa vedomostí napríklad z oblasti biológie či chémie, ale musí si zvyknúť aj na také situácie ako je pitva zvieraťa.

Ako vnútro preparovaných zvierat sa dnes už používajú polyuretánové modely. Foto: Jaroslav Kizek.
Ako vnútro preparovaných zvierat sa dnes už používajú polyuretánové modely. Foto: Jaroslav Kizek.

Vo vnútri preparovaných zvierat sa dnes už nachádzajú moderné materiály – dvojzložková polyuretánová pena, ktorá sa prispôsobí, obrúsi a polohuje podľa pózy zvieraťa. Pri menších vtáčikoch sa však používa drevitá vlna, z ktorej sa modeluje telíčko. Ale funguje to aj tak, že preparátor kúpi hotový model a poskladá ho do polohy, akú potrebuje. Musí vedieť, kde bude model umiestnený, a podľa toho si ho prispôsobí – rozreže ho, otočí, olepí, ošetrí, potom zbrúsi a následne ide navrch vypracovaná koža. Z pôvodného zvieraťa ide na model len koža.

V Múzeu TANAP-u môžete vidieť inštalácie zvierat v rôznych situáciách, nazývajú ich diorámy. Podľa Milana Kornajčíka dnes ľudia oceňujú hlavne skutočnosť, keď vypreparované zvieratá vyzerajú najskutočnejšie, ako sa len dá. Oveľa viac sa dozviete v podcaste s názvom Chcel by som byť preparátorom zvierat.

Autor titulnej fotografie: Jaroslav Kizek.

Tento text vám do zvukovej podoby načítal neurálny hlas.

Milan Kornajčík z Múzea TATANP-u sa venuje preparátorstvu zvierat veľkú časť svojho života.

Viete, čo sa nachádza v telách preparovaných zvierat?

Nie je to práve najrozšírenejšia profesia. Milan Kornajčík z Múzea TANAP-u sa venuje preparátorstvu zvierat veľkú časť svojho života. Mnohé jeho práce môžete vidieť v expozíciách v Tatranskej Lomnici. Hovorí, že každý preparát je výzva, nikdy neviete, ako to skončí.

Pamätáte sa, kedy ste boli prvýkrát v múzeu? Ako ste sa dostali k tejto práci?
Prvýkrát som bol v múzeu ešte ako chlapec, myslím, že to bolo Podtatranské múzeum, keďže som z Popradu. Ale to ma nepriviedlo k tejto profesii. Môj otec spracovával kože ako garbiar a popri tom som sa aj ja začal učiť základy tejto práce. Neskôr som išiel na Strednú poľnohospodársku technickú školu, odbor veterinárny technik, tam som trochu „pričuchol“ k pitvám. Potom som si spravil preparátorský kurz v Košiciach a začal pracovať ako preparátor súkromne. Robil som to 13 rokov, potom som nastúpil do bývalých Štátnych lesov v Tatranskej Lomnici, a tu pracujem dodnes. Dnes je to Správa Tatranského národného parku.

Takže nebolo to tak, že by ste videli nejakú vypreparovanú loveckú trofej v múzeu a zaujalo vás to.
Nie, išlo to postupne. Ako som spomínal, otec pracoval ako garbiar a ľudia mali záujem, aby im spracoval nejakú trofej s hlavou. Začal som sa tým tiež zaoberať. Neviem, ako sa iní dostávajú k preparovaniu, každý má svoju cestu. Niekto začne tak, že si doma bieli lebky, niekto možno tak, ako ja.

Čo všetko ste museli zvládnuť na preparátorskom kurze?
Sú tam základy preparácie, od preparovania vtákov a cicavcov, každé sa robia zvlášť. Základy, napríklad, ako stiahnuť kožu, ako vymodelovať telo, ako to celé dať dohromady, akú chémiu použiť…

Ako vnútro preparovaných zvierat sa dnes už používajú polyuretánové modely. Foto: Jaroslav Kizek.
Ako vnútro preparovaných zvierat sa dnes už používajú polyuretánové modely. Foto: Jaroslav Kizek.

Čo je vo vnútri preparovaných zvierat?
Dnes sa už používajú polyuretánové modely. Je to dvojzložková polyuretánová pena, tá sa prispôsobí, obrúsi, polohuje podľa pózy zvieraťa. Pri menších vtáčikoch sa používa drevitá vlna, z ktorej sa modeluje telíčko. Funguje to aj tak, že kúpim hotový model a poskladám ho do polohy, akú potrebujem. Musím vedieť, kde bude umiestnený, a podľa toho si model prispôsobím – rozrežem, otočím, olepím, ošetrím, potom to celé zbrúsim a na to ide vypracovaná koža. Z pôvodného zvieraťa ide na model len koža. Na hlavu používame odliatky lebky, pretože samotná lebka zvieraťa ostáva v múzeu ako časť zbierky.

Ako sa dostávate k zvieratám, ktoré budete preparovať?
U nás je to väčšinou úhynom, hlavne na cestách, alebo pri kamzíkoch sú to lavíny. Preparujeme len tatranské zvieratá, nerobíme africké ani iné exotické živočíchy. Ide o predstavu, kde to zviera bude. Pri inštalácii (dioráme) si najprv musím predstaviť, čo všetko tam bude, napríklad medvedia rodina, a tomu sa prispôsobujú pracovné činnosti.

Ako dlho trvá, kým sa dopracujete k takémuto výsledku?
Záleží to od financií, z akých zdrojov idú a ako rýchlo sa k tomu vieme dopracovať. Pri tvorbe diorámy spolupracujeme s ďalšími kolegami, ktorí robia ako umelci. Reštaurátori pripravujú prírodné pozadie, ja robím preparáty zvierat. Ak majú takéto preparáty dobrú starostlivosť, vydržia aj sto rokov. Treba ich ošetrovať proti hmyzu, nepriateľmi sú aj vlhkosť a chlad. Ak má koža stabilnú vlhkosť a teplotu, tak nepracuje. Ak by bola v nejakom teplom prostredí, tak ju začne napínať a môže sa potrhať.

Ak majú preparáty zvierat dobrú starostlivosť, vydržia aj sto rokov. Foto: Jaroslav Kizek.
Ak majú preparáty zvierat dobrú starostlivosť, vydržia aj sto rokov. Foto: Jaroslav Kizek.

Ak túto prácu porovnáte s časmi napríklad pred 20 rokmi, čo je dnes iné?
Chémia je dnes oveľa bezpečnejšia, v prvom rade pre nás. Kedysi sa robilo s arzénom ako s jedom. Mal výhodu, že v starých preparátoch sa neudržal žiaden hmyz. Teraz to musíme nahrádzať inými prostriedkami, ktoré sú ekologickejšie, ale nevydržia takú dlhú dobu. Exponáty si potom vyžadujú plynovanie a stálu údržbu. Zmeny nastali aj v oblasti chémie, kedysi sa robilo s dubovou kôrou, ktorá obsahuje triesloviny na vyčiňovanie kože, používali sa rôzne šalviové odvary a iné veci, dnes je to všetko o chemických prípravkoch.

Čo je náročnejšie na preparáciu? Malé zvieratá, napríklad vtáčiky, alebo veľké medvede?
To záleží na jednotlivých preparátoroch, kto čo radšej robí. Niekto má rád drobné veci, ja radšej tie väčšie. My ako múzeum robíme zbierky, sme aj výskumná stanica, takže robím nielen preparáty, ale aj morfologické merania zvierat. Keď zrazí auto napríklad medveďa, tak najprv ide k nám do mrazničky, ja ho musím celého pomerať, všetky miery, kompletne celé telo. Potom sa robí pitva, kde sa odvážia a odmerajú vnútorné orgány, odoberú vzorky na výskum. Je toho viac, a až potom stiahnem kožu.
V tejto súvislosti môžem povedať, že medzi preparátormi sú rozdiely, niekto robí pre poľovníkov, niekto sa viac venuje africkým zvieratám, niekto robí pre múzeá. Väčšinou sa poznáme, ale neviem, koľko preparátorov je na Slovensku. Múzejní sme štyria alebo piati.

Pri tvorbe inštalácií spolupracujú preparátori s ďalšími profesiami, napríklad reštaurátormi. Foto: Jaroslav Kizek.
Pri tvorbe inštalácií spolupracujú preparátori s ďalšími profesiami, napríklad reštaurátormi. Foto: Jaroslav Kizek.

Čo musí urobiť mladý človek, keby sa chcel stať preparátorom zvierat?
Niekde sa to musí naučiť, dnes je to trochu problém. Školenia sa už veľmi nerobia, čo je škoda. Možno by bolo dobré, keby si múzeá školili preparátorov pre seba. Myslím, že základy vyučujú na lesníckych školách, potom sú kurzy, ktoré treba absolvovať. Nasleduje prax, kde sa človek učí celý život. Dá sa učiť aj od skúsenejších. Mal som jednu študentku z Košíc, ktorá tu absolvovala krátkodobú prax, neviem však, či v tom pokračuje. Bolo by dobre, keby sa ľudia o túto prácu viac zaujímali. Nie je škola, kde by sa dalo vyštudovať za preparátora zvierat, len na základe kurzov a potom praxou.

Máte nejaký sen, čo by ste chceli urobiť a zatiaľ ste to nerobili?
Ani nie, každý preparát je výzva, nikdy neviete, ako to skončí. Predstava je jedna vec a druhá, čo sa dá v praxi urobiť, kam vás pustí model a koža zvieraťa. Individuálne je aj to, čo sa ľuďom v múzeu páči. Napríklad deti lepšie reagujú na mláďatá. Teraz chceme spraviť srnku, ktorá kojí mláďa.

Sú všetky preparované zvieratá v Múzeu TANAP-u výsledkom vašej práce?
Nie, sú tu aj staršie práce po mojom predchodcovi a aj po jeho predchodcoch. Ja tu pracujem 17 rokov. Dnes už prichádzajú rôzne 3D modely z tlačiarní a pomaly nahrádzajú skutočné práce. V Amerike je už teraz trend, že preparáty rýb a plazov už nie sú originálne. Uvidíme, kam to pôjde ďalej. Zo skutočného preparátu sa dajú aj v budúcnosti využiť vzorky DNA na vedeckú a výskumnú činnosť, zatiaľ čo z umelých modelov to nejde.

Na akej úrovni je preparátorstvo u nás v porovnaní napríklad s okolitými krajinami?
V Poľsku majú napríklad výhodu, že ich je viac, majú väčšie možnosti na odbyt svojej práce. Aj múzeá tam majú na svoju činnosť viac financií ako u nás. Na špici sú Spojené štáty americké, tam je to otázka materiálov a technológií, ktoré používajú, aj financií. Je to dosť o financiách, ja môžem kúpiť a použiť všeličo, ale musí mi to niekto zaplatiť. Keď získa múzeum granty, tak financie sú, ale je to obmedzené. Musíme robiť hospodárne, viem, že nemôžem mať všetko, čo je na trhu.

Zaujímate sa aj o minulosť tejto profesie? Kedysi preparátori údajne spájali dohromady časti rôznych zvierat a predstavovali to ako atrakciu.
Viem o tom, že v minulosti sa robili rôzne podivné veci, ale v dnešnej dobe ľudia najviac oceňujú, keď preparované zviera vyzerá najskutočnejšie ako sa dá. Dnes keby niekto prišiel s kombináciou viacerých zvierat, tak všetci vedia, že nič také neexistuje.

Autor titulnej fotografie: Jaroslav Kizek.

Tento text vám do zvukovej podoby načítal neurálny hlas.

Hlasujte za podcast roka

Hlasujte za náš podcast S BATOHOM CEZ HORY v ankete podcast roka 2024. Podcast sa venuje Tatrám a všetkým témam s nimi spojenými. Učíme mladších, ale i starších láske k horám, ktorá je dnes veľmi dôležitá. Podporte nás v tejto významnej ankete a ukážte spoločne celému Slovensku, že na Tatrách záleží. 

Ako môžete hlasovať?

  1. Navštívte stránku https://bit.ly/podcast_roka_hlasovanie
  2. V kategórii Miláčik hlasujte za podcast S batohom cez hory
  3. V ostatných kategóriách môžete/nemusíte hlasovať
  4. Vyplňte meno a e-mailovú adresu
  5. Potvrďte svoj hlas cez e-mail

Ďakujeme veľmi pekne!

Magdaléna Bekessová, kurátorka Podtatranského múzea.

Tešia sa, keď v Tatrách prší

Pracovať v múzeu nie je až taká nudná činnosť, ako by sa na prvý pohľad zdalo. Dokazuje to aj rozhovor s Magdalénou Bekessovou, bývalou kurátorkou a riaditeľkou Podtatranského múzea v Poprade, kultúrnej inštitúcie Prešovského samosprávneho kraja. Hovorí o svojej práci, nevšedných expozíciách múzea, histórii jeho vzniku, návštevníkoch a ďalších témach spojených so získavaním a prezentovaním zbierkových predmetov. A, áno, dozviete sa aj to, prečo ich v múzeu teší, keď v Tatrách prší.

Spomínate si, kedy ste boli prvýkrát v múzeu?
Je to zaujímavá otázka, ale naozaj neviem. Určite to bolo na základnej škole. Vtedajšia návšteva ma asi neinšpirovala, aby som si cielene vybrala túto prácu. Bola to skôr náhoda, keď som menila zamestnanie, jednou z možností, ktorú mi ponúkli, bola práca v múzeu. Nevedela som, do čoho idem, ale táto práca ma tak oslovila, že som jej zostala verná dlhé roky.

Čo je hlavnou náplňou vašej práce?
Som historička a zároveň kurátorka historických zbierok. Kurátor zodpovedá za tvorbu zbierkového fondu, jeho spracovanie, výskum, prezentáciu prostredníctvom výstav, expozícií, publikačnej a kultúrno-vzdelávacej činnosti.

O koľko zbierkových predmetov sa staráte?
V roku 2024 Podtatranské múzeum v Poprade eviduje viac ako 54-tisíc kusov zbierkových predmetov. Toto múzeum je to jedno z najstarších múzeí na Slovensku, najstaršie v Prešovskom samosprávnom kraji. V minulosti zodpovedalo štruktúrou zbierkového fondu charakteristike vlastivedného múzea, v súčasnosti sú tu zastúpené viaceré vedné odbory. Geológia, mineralógia, paleontológia, botanika a zoológia sú prírodné vedy. Z humanitných vied je to archeológia, história, v jej rámci numizmatika, ďalej etnografia, umelecké a galerijné zbierky. Súčasťou múzea od jeho založenia je početná, obsahovo pestrá a hodnotná muzeálna knižnica.

Budova Podtatranského múzea v Poprade prešla v rokoch 2015 a 2016 komplexnou rekonštrukciou. Foto: Ľudovít Andok.
Budova Podtatranského múzea v Poprade prešla v rokoch 2015 a 2016 komplexnou rekonštrukciou. Foto: Ľudovít Andok.

Čo je typické pre históriu regiónu pod Tatrami?
Podtatranské múzeum má jedno špecifikum. Jeho zakladateľom bol Uhorský karpatský spolok, prvý turistický spolok v Uhorsku. Jednou z jeho úloh, ktoré si stanovil vo svojej činnosti, bolo vybudovať múzeum. Prvá zmienka o ňom je z roku 1876, ktorý považujeme za rok založenia múzea. Členovia spolku sa však nevedeli dohodnúť, kde bude sídlo múzea, pretože pôvodne sa zbierky sústreďovali v Kežmarku, sídle spolku. Časom pochopili, že ak chcú tieto zbierky prezentovať verejnosti, potrebujú vhodnú budovu. Tento spor prebiehal niekoľko rokov a rozdelil členov spolku na dva tábory. Členovia z Veľkej, čo bola vtedy samostatná obec pri Poprade, chceli mať budovu vo svojej obci, členovia spolku z Popradu s tým nesúhlasili.

Ako to dopadlo?
Údajne sa dohodli, že budova by mala stáť na hranici Veľkej a Popradu v blízkosti železničnej stanice, ktorá vtedy niesla názov Poprad-Veľká. Žiaľ, nestalo sa a členovia spolku z Veľkej v roku 1881 založili vlastnú Velickú muzeálnu spoločnosť. O rok neskôr (1882), už ako Tatranské múzeum, prezentovali prvé zbierky verejnosti. Popradčania nezaostávali, najväčším podporovateľom myšlienky múzea bol Dávid Husz, významná osobnosť mesta, ktorý kúpil pozemok a finančne podporil stavbu budovy Karpatského múzea v Poprade (1885-1886).

Časom sa tieto múzeá spojili?
Áno, po konci druhej svetovej vojny v roku 1945 obe múzeá po zrušení spolkov zanikli a spojili sa do jedného, spoločného, vtedy pod názvom Tatranské múzeum okresu Popradského. Názov Podtatranské múzeum v Poprade nesie od roku 1961 až do súčasnosti.
Vráťme sa ešte k Tatranskému múzeu vo Veľkej. Bolo zamerané na získavanie zbierok s tematikou Tatier – turistika, história, etnografia, príroda. Karpatské múzeum v Poprade malo širší záber, sústreďovalo zbierky z podtatranského regiónu, Spiša a celých Karpát. Aj v tomto múzeu však boli zbierkové predmety, ktoré súviseli s Tatrami. Niektoré z nich prezentujeme v expozícii Poprad a okolie v zrkadle vekov.

Expozícia Poprad a okolie v zrkadle vekov. Foto: Gabriela Kinčoková.
Expozícia Poprad a okolie v zrkadle vekov. Foto: Gabriela Kinčoková.

Môžete v krátkosti predstaviť jednotlivé expozície a ich zaujímavosti?
Budova múzea v Poprade prešla v rokoch 2015 a 2016 komplexnou rekonštrukciou. Jej súčasťou bola úprava areálu, pribudol menší amfiteáter a objekty remeselníckych dielní. Tieto môžu návštevníci vidieť v exteriéri, v muzeálnej záhrade. Priamo v budove prezentujeme návštevníkom dve stále expozície a výstavný priestor. Od roku 2018 expozíciu Poprad a okolie v zrkadle vekov, jej obsahom je prierez históriou osídlenia okresu Poprad a podtatranského regiónu od praveku po súčasnosť.

Druhou expozíciou, ktorú sme otvorili v máji 2023, je Knieža z Popradu a jeho hrobka. Je unikátna nielen v celoslovenskom, ale aj európskom kontexte. Prezentujeme v nej archeologický nález hrobky z konca 4. storočia nášho letopočtu, ktorá sa našla v roku 2005 počas stavebných prác v Poprade-Matejovciach, počas výstavby priemyselného parku. Táto expozícia je umiestnená v piatich miestnostiach s plochou 460 metrov štvorcových. Návštevníkom prezentuje históriu regiónu, archeologický výskum nálezu, jeho konzerváciu, ale aj príbeh a pohreb významného muža – kniežaťa, ktorý tu našiel miesto posledného odpočinku pred 1 600 rokmi.

Expozícia Knieža z Popradu a jeho hrobka. Foto: Ľudovít Andok.
Expozícia Knieža z Popradu a jeho hrobka. Foto: Ľudovít Andok.

Ako získavate prírastky do múzea? Chodíte aj po povalách starých dreveníc?
Chodenie po starých pôjdoch, áno aj, ak nám to umožnia okolnosti, prípadne darujúci alebo predávajúci. K predmetom, ktoré sa postupne stanú zbierkovými predmetmi, sa dostávame viacerými spôsobmi. Nie vždy je to tak, že ich nachádzame napríklad v starých dreveniciach. Akvizičná činnosť múzeí je vymedzená v Zákone o múzeách a galériách, je tam stanovené i to, ako máme postupovať pri zbierkotvornej činnosti. V zriaďovacej listine Podtatranského múzea v Poprade je určená zberná oblasť okres Poprad a podtatranský región.

Aké sú tie spôsoby?
Spôsobov je niekoľko. Napríklad darom, ďalší spôsob je kúpou. Ten, kto chce takýto predmet predať múzeu, určí aj cenu, za ktorú chce predmet predať. Múzeum na základe ponuky zvolá zasadnutie Komisie na tvorbu zbierok, ktorej členovia posudzujú návrhy, ktoré predkladá kurátor alebo kurátori. Komisia sa vyjadruje k opodstatneniu návrhu, či je v súlade s akvizičným plánom múzea, a tiež k cene, ktorú požaduje predávajúci. S požadovanou cenou môže súhlasiť alebo nie. Zbierkové predmety získava múzeum aj vlastným výskumom. Kurátor si napríklad podľa obsahu zbierkového fondu naplánuje, čo potrebuje ešte získať na skompletizovanie niektorej kolekcie zbierok. Zbierkové predmety sa môžu získať aj zámenou, napríklad medzi jednotlivými múzeami.

Schodisko v budove Podtatranského múzea v Poprade. Foto: Ľudovít Andok.
Schodisko v budove Podtatranského múzea v Poprade. Foto: Ľudovít Andok.

Kto sú vaši návštevníci, ako by ste ich charakterizovali?
Naším zriaďovateľom je Prešovský samosprávny kraj, ale sídlo je v meste Poprad. Nosnými návštevníkmi sú obyvatelia tohto mesta, žiaci základných a stredných škôl, ktoré tu pôsobia. Sme veľmi radi, že naše expozície vyhľadávajú aj návštevníci z iných okresov a regiónov Slovenska. Počas zimných a jarných prázdnin k nám prichádzajú ľudia, ktorých kroky vedú hlavne do Tatier. V hlavnej, letnej, turistickej sezóne sú to aj návštevníci Popradu a Tatier zo Slovenska aj to zahraničia.

Vždy sa tešíme, keď prší, pretože vtedy prichádza viac návštevníkov. Sú to ľudia, ktorí sú v Tatrách, ale počas nepriaznivého počasia hľadajú náhradný program. Prichádzajú aj cielené návštevy v súvislosti s jednotlivými expozíciami a výstavami. Expozíciu Knieža z Popradu jeho hrobka vyhľadávajú okrem bežných návštevníkov aj členovia akademickej obce, študenti archeológie, histórie a ďalší odborníci. Vo veľkom počte prichádzajú žiaci základných a študenti stredných škôl z celého Slovenka. Súvisí to napríklad aj s učebnými osnovami, chodia na vyučovacie hodiny praveku kvôli neandertálcovi, tiež na vyučovacie hodiny regionálnej histórie. Teší nás záujem všetkých vekových kategórií, od detí predškolského veku, rodín s deťmi, po seniorov. Priestory sú prispôsobené aj pre imobilných návštevníkov a sme veľmi radi, keď k nám prichádzajú.

Čo plánujete do najbližšej budúcnosti?
Podtatranské múzeum v Poprade má obrovský potenciál, má čo ponúknuť návštevníkom aj bádateľom. V jeho zbierkach sú predmety a súbory predmetov s jedinečnou historickou aj odbornou hodnotou. Múzeum sa dlhoročne pravidelne uchádza o finančné prostriedky v rámci rôznych grantových schém, napríklad Fondu na podporu umenia. Takto získané financie používa okrem iného na odborné ošetrenie – reštaurovanie vybraných zbierkových predmetov, ktoré sú následne prezentované návštevníkom v expozíciách a na výstavách.

Súčasťou Podtatranského múzea v Poprade je ďalší objekt (národná kultúrna pamiatka), meštiansky dom so záhradou v Poprade-Spišskej Sobote. Práve v tomto čase sa spolu so svojím zriaďovateľom múzeum uchádza o získanie finančných prostriedkov na jeho komplexnú rekonštrukciu. Veríme, že úspešne.

Tento rozhovor vznikol vďaka spolupráci s Prešovským samosprávnym krajom.

Autorka titulnej fotografie: Gabriela Kinčoková.

Príjemný víkend v Tatrách s rodinou alebo kamarátmi môže byť dobrým nápadom

Čo môžete zažiť za 24 hodín v Tatrách a okolí?

Príjemný víkend v Tatrách s rodinou alebo kamarátmi môže byť dobrým nápadom, ako si oddýchnuť od bežného pracovného či študijného života.

Vo videu vidíte, čo sme zažili my, poďte to zažiť s nami. V sobotu sme boli na Popradskom plese, v nedeľu spoznávali Kežmarok a Poprad.
Do Vysokých Tatier sme prišli v sobotu dopoludnia. Zaparkovali sme na parkovisku Štrbské pleso, kde sme zaplatili 15 eur za jeden deň. Snažili sme sa rýchlo to pustiť z hlavy a vybrali sa po asfaltke k Popradskému plesu. Príjemná prechádzka lesom nám trvala asi hodinu a pol.

Rodinný výlet na Popradské pleso
Z Chaty pri Popradskom plese sú nádherné výhľady na hladinu jazera a okolité štíty, dá sa tu aj najesť. Všimli sme si, že veľa ľudí sem prišlo práve s cieľom dať si obed. Ide o najnavštevovanejšiu chatu s celoročnou prevádzkou vo Vysokých Tatrách, presne tak to tu aj vyzeralo. Stretli sme aj horolezcov a veľa rodín s deťmi, viacerí sem prišli na bicykli.

Výhľad na mesto a Tatry z veže Kežmarského hradu. Foto: Gabriela Kinčoková.
Výhľad na mesto a Tatry z veže Kežmarského hradu. Foto: Gabriela Kinčoková.

Nesmela chýbať prechádzka okolo Popradského plesa. Chodník lemuje jeho breh až po koniec, kde pokračuje popri potoku vytekajúcemu z plesa. K neďalekému Symbolickému cintorínu sme sa nedostali, pretože sa naň vzťahuje zimná uzávera.

Z Popradského plesa sme sa vrátili späť na Štrbské pleso. Aj tu sme si dali prechádzku okolo jazera, je to už taká klasika. A potom návrat do Tatranskej Lomnice, kde sme spali.

Nedeľa v hrade a múzeu
Posledný deň v týždni sme sa vybrali na „lov pamiatok“. Začali sme na Kežmarskom hrade, kde je naozaj čo pozerať. Mali sme kompletnú prehliadku, zaujala nás hlavne červená miestnosť s množstvom obrazov a prekrásna hradná kaplnka. Z vyhliadky na najvyššom mieste hradu pekne vidieť panorámu Tatier. Na hradnom nádvorí sa prechádzali a oddychovali ľudia, deti behali, užívali si ako-tak pekný deň. Prešli sme sa aj po meste, zaujímavá je kežmarská synagóga i námestie s historickými domami.

Z Kežmarku sme sa presunuli do Popradu. V Podtatranskom múzeu je čo obdivovať, budova a jej okolie prešli rekonštrukciou a je to vidieť. A ozaj, počuli ste už o Kniežati z Popradu? Prirovnávajú ho vraj k Tutanchamónovi, lebo aj jeho hrobka sa našla dobre zachovaná. V Podtatranskom múzeu majú vo viacerých miestnostiach expozíciu venovanú práve tomuto kniežaťu a jeho hrobke, ktorá pochádza zo 4. storočia. Na vlastné oči sme si pozreli drevo z nej staré asi 1600 rokov.

Okrem tejto majú v múzeu aj ďalšiu zaujímavú expozíciu nazvanú Poprad a okolie v zrkadle vekov. Podáva informácie o osídlení mesta a okolia od pravekých čias až po súčasnosť. Tiež je tu veľa zaujímavých kúskov. Napríklad unikátna lebka neandertálskej ženy nájdená v Gánovciach, stará približne 100-tisíc rokov.

Tento článok vznikol vďaka spolupráci s Prešovským samosprávnym krajom.

Projekcia panorámy Tatier v Podtatranskom múzeu v Poprade. Foto: Gabriela Kinčoková.
Projekcia panorámy Tatier v Podtatranskom múzeu v Poprade. Foto: Gabriela Kinčoková.

Autorka titulnej fotografie: Gabriela Kinčoková.

Horský nosič Štefan Bačkor

Štefan Bačkor: Byť sám so sebou v doline päť hodín, veď to je luxus. Kto si to môže dovoliť?

Štefan Bačkor sa horskému nosičstvu venuje už takmer tridsať rokov. Je vyštudovaný ochranca prírody, ekológ, horský sprievodca, dobrovoľný horský záchranár a ostatné desaťročie sa venuje aj formovaniu nosičského minimúzea v Sherpa Caffe v Starom Smokovci. Témy na rozhovor sme nemuseli dlho hľadať.

Väčšina ľudí na Slovensku vie, že horské nosičstvo je tradičné remeslo, ktoré má svoj význam i zastúpenie v Tatrách. No niektorí si aj teraz myslia, že ide o frajerinu, úchylku, plezír či kombináciu toho. Vysvetlite, prečo je v Tatrách nevyhnutné mať horských nosičov?

Toto je taká večná otázka a nedá sa na ňu odpovedať jednou vetou. Horskí nosiči i chaty, ktoré zásobovali, boli súčasťou aj iných hôr v Európe či svete, no inde to postupne z rôznych dôvodov zanikalo a nahrádzalo sa inými spôsobmi. Iba u nás sa to remeslo v takejto tradičnej podobe zachovalo. Taktiež z rôznych dôvodov. Jedným z najdôležitejších je veľká tradícia ochrany prírody. Pracujeme v národnom parku, ktorý má nejaký režim, je jedným z najstarších v Európe, treba ho chrániť a nezaťažovať zbytočnou dopravnou infraštruktúrou.

A ďalšie dôvody?

Vyvinuli sa historicky. Nosiči tu vždy boli, chaty dostali, čo potrebovali, zásobovanie fungovalo s nosičmi a ani za bývalého režimu nebola chuť to meniť a budovať cesty či lanovky k menej prístupným chatám. Riešením nie sú ani vrtuľníky. Pred pár desaťročiami ich ani nebolo, ich použitie zakaždým limituje počasie, veď pracujeme v horských podmienkach. A keďže sa zachovala aj tradícia domácej kuchyne, kde sa varí denne z čerstvých surovín, ani teoreticky si neviem predstaviť, žeby nám vrtuľníky vozili na chaty každý deň napríklad čerstvé pečivo. Nehovoriac o tom, že limity národného parku by to nedovolili.

Koľko je nosičov v Tatrách?

Dnes zásobujeme šesť chát. Okrem Chaty pod Rysmi, kde platí zimná uzávera, všetky ostatné celoročne. Donedávna do tohto zoznamu patrila aj Kamenná chata pod Chopkom. Vybudovaním prepojenia lanovky Sever – Juh tam historické nosičstvo skončilo. Zásobujú sa aj útulne, ktoré sa buď budujú, alebo opravujú, a aspoň časť roka do nich treba robiť vynášku. Najmä v zime, keď sa k nim nedostane ani skúter, ani štvorkolka, terénne auto už vôbec nie. Horským nosičstvom sa v Tatrách teraz profesionálne živí asi päťdesiat, šesťdesiat chlapov, počas letnej sezóny sa ich počet takmer zdvojnásobuje brigádnikmi a chalanmi, ktorí si to chcú vyskúšať.

Vynášku tvoria predovšetkým potraviny?

Áno, hoci občas sa nájde niečo potrebné aj pre technické zázemie chaty, čo treba vyniesť. Ale potraviny sú základ. Domáci sú na to zvyknutí, ale keď sa u nás na chatách zastavia ostrieľaní horali, ktorí majú prechodené hory Európy či sveta, sú pozitívne šokovaní. Vybrať si môžu z troch- štyroch značiek čapovaného piva, v ponuke je niekoľko varených polievok, hlavných jedál, koláče, buchty. Toto na horských chatách inde vo svete nie je pravidlo. Tam sa často varí z polotovarov. Naša horská kuchyňa má dobrú povesť a nosiči ju pomáhajú udržiavať.

Štefan Bačkor počas nosičskej šichty
Štefan Bačkor počas nosičskej šichty. Autor fotografie: archív ŠB

Kto má v Tatrách na starosti organizovanie vynášok?

Toto si riešia chatári. V každom ročnom období musia mať zásobovanie dohodnuté tak, aby to fungovalo ako dobre namazaný stroj. Najmä leto je dôležité, lebo potom počas sezóny už nie je priestor na experimenty. Každá chata má svoj rytmus a každý chatár si musí dať dohromady partiu nosičov a pracovné zmeny, ktoré mu zabezpečia denný prísun potravín. V lete musí chata zarobiť aj na zimu, preto tá precíznosť.

Kedy vás zlákala práca horského nosiča?

Ja som začal niekedy v roku 1996. Na skúšku som nastúpil na Téryho chatu. Nevedel som, ako to vypáli, či ma to chytí, či si zvyknem. Vtedy v Tatrách fungovala silná generácia nosičov a veľa chalanov chodilo skúšať nosiť na chaty. Niektorí vydržali, niektorí skončili, niektorí nosili iba v lete, lebo chodili do školy. Aj ja som nastúpil na vysokú školu. Našťastie, mali sme kreditný systém, dalo sa to vyskladať tak, aby som mohol byť štyri dni s krošňou na chodníkoch a tri dni v škole. Samozrejme, že na to doplatila škola. Namiesto piatich som študoval sedem rokov, ale vynášok na chaty som sa nechcel vzdať.

Teraz vynášate na koľko chát?

Momentálne najviac na Zamkovského chatu a príležitostne aj na iné chaty. Jedna vynáška, to je asi 80 kilogramov na chrbte.Tovar si naberiem v skladoch, ktoré má každá chata na Hrebienku, uložím si ho čo najpohodlnejšie na krošňu a vyrážam. Sú chalani, ktorí po vynáške ešte ostávajú na chatách v pracovnej šichte. Robia v kuchyni, pri upratovaní, v technickom zázemí chaty. Chatár by to všetko sám neutiahol. A najmä v zime je každý zamestnanec navyše pre prevádzku chaty luxusom.

Pamätáte si na moment, keď ste sa rozhodli, že to s nosičstvom skúsite?

Rozhodlo asi prostredie, v ktorom som vyrastal. Čo už má robiť chlapec, ktorý sa ráno v Poprade zobudí a prvé, čo vidí, sú Tatry? Tak si možno nájde robotu v Tatrách. Robím si žarty, že keby sme sa narodili pri mori, asi by sme robili niečo na vode. Ale nie je to pravidlo. Naše Tatry majú veľa nosičov, ktorí nie sú miestni. Aj Čechov a Moravanov, a napríklad na Chate pod Rysmi je výborný poľský nosič.

Na chaty vynášate už takmer tridsať rokov. Akú životnosť má nosič?

Keď stretávam tých starých psov, ako si oni sami hovoria, čiže aj sedemdesiatnikov, ba máme aj 83-ročného aktívneho nosiča, tak si hovorím, že ešte mám čo robiť. Je to pre mňa taký dôkaz, že sa toto remeslo, ak sa robí rozumne, dá robiť dlho. Každý z nás má svoj dôvod, prečo to robí, no jedno je isté, iba pre peniaze to nie je. Podľa mňa ide o takú zmesku – je to šport, relax, tréning, je to reset hlavy, únik pred stresom a rýchlosťou života, ktorý tu dolu žijeme. Mne to dáva istý zmysel aj v tom, že som sám so sebou, keď idem hore. Byť sám so sebou v doline päť hodín, veď to je absolútne luxusná záležitosť. Kto si to dnes môže dovoliť?

Bežný človek pracuje päť dní v týždni. A vy koľko?

Na chatách sa to zapisuje, ale ja som si to nikdy nerátal. Takáto štatistika ide mimo mňa. A aj to, koľko ton som vyniesol. Občas sme sa hecovali s chalanmi v sezóne, koľko vydržíme. Či päť, alebo šesť dní za sebou. Niekedy sa to dá, inokedy nie. Záleží od mnohých okolností. Necítim sa ešte starý, ale keď sme boli mladší, častejšie sme skúšali, koľko toho dáme a prekračovali sme limity. Teraz je dôležitejšie to, aby telo vydržalo robiť remeslo čo najdlhšie.

Stojí za to robiť ho čo najdlhšie?

Určite. Viktor Beránek, chatár z Chaty pod Rysmi hovorí, že človek musí byť na hory naladený. Nebude asi robiť nosiča či chatára, keď mu to prostredie nič nehovorí. Ak má rád toto prostredie, a nemusí to byť extrémny športovec, ale hoci aj obyčajný chalan, ktorý si na chrbát naloží polovicu toho, čo bežný nosič, urobí veľa preto, aby bol s týmto remeslom prepojený čo najdlhšie. Jasné, že vám to aj čosi berie, ale plus by malo byť väčšie ako mínus. Potom to dáva zmysel.

Krošňa i frajerka sa nepožičiava
Krošňa i frajerka sa nepožičiava. Autor fotografie: archív ŠB

Nosiči sú ľudia s očami upretými na chodník, do doliny. Máte aj vy počas vynášky miesta, kde sa zastavíte a potešíte sa výhľadom na štíty, panorámu horstva?

Samozrejme, každý z nás má také. Zastávky, po našom štandy, teda kamene v dobrej výške, kde sa dá s nákladom sadnúť, sú po trase na každú chatu. Na tie miesta sa teší každý nosič, lebo má vyrátané, kde potrebuje oddych. Niekto ich má viac, niekto menej, každý má iný rytmus, ale je to čas nielen na občerstvenie, prezlečenie, ale aj na výhľady. V zime je to inak, na niektoré chaty vystupujeme aj pomocou šliapacích lyží po vytýčených zimných chodníkoch a štandovanie v snehu je iné ako v lete. Štandíky sú pekné momenty v doline.

Poznajú ich aj bežní návštevníci Tatier?

Možno poznajú, možno nie. Ale určite nie pod slangom, aký na ich označenie používame my – nosiči. Keď sa medzi sebou zhovárame, presne vieme, kde sú Varhany, kde Slonie uši a kde Bufet. Sú to naše malé služobné tajomstvá. Máme radi tie miesta.

Spomínali ste, že najčastejšie vynášate potraviny. Vyniesli ste na chatu aj niečo raritné?

Je to tak. Rutina je najčastejšia, ale občas sa pritrafí niečo na spestrenie nosičského života. V mojom prípade to bol príbeh chalana z Banskej Bystrice. Od narodenia na vozíku, no výborne fotografoval a statočne bojoval so svojím osudom. Jeden kamarát nosič zachytil raz výzvu na sociálnych sieťach, žeby veľmi rád išiel na niektorú horskú chatu. Tak sme sa ponúkli, že ho vynesieme. Nás štyroch to dokopy nestálo nič, iba poldeň voľna, pre neho to bolo niečo mimoriadne.

Kde ste s ním boli?

Najskôr ho chalani zobrali na skúšku na Chatu pod Borišovom vo Veľkej Fatre. Tam mal premiéru, a potom sme s ním išli jeden rok na Téryho chatu, potom o rok na Zamkovského, kde sme mu vybavili aj nocľah s luxusnou večerou. Ďalší rok sme vyšli na Zbojnícku chatu. Zakaždým to bolo v inej zostave. Máme z toho veľa fotiek, vznikol i krátky film. Chceli sme aj Rysy, nech má zbierku horských chát kompletnú, no už sme to nestihli. Zomrel.

Tie výstupy museli byť mimoriadnym zážitkom…

Pre neho určite. Ale aj pre nás. Nielenže videl to, čo by sa mu bez nás asi nepodarilo, ale podarilo sa mu aj trochu sa nakopnúť. Stal sa mediálne známejším. A možno aj motivoval ostatných, že nič netreba vzdávať pre hendikep. Urobil si veľa fotiek, bol to talent, veľkoformátové zábery úspešne predával. Po celý čas sme boli v kontakte, ak mohol, do Vysokých Tatier prišiel, vedel sa tešiť z našej spoločnosti. V mojom zozname nosičských topiek sú cesty s ním na najvyššej priečke.

Sú jediné, ktoré prekročili každodennosť?

Určite nie. Do Tatier v ostatnom čase chodí veľa filmárov. Najímajú si nás na vynášku citlivej techniky. V teréne potrebujú nosičov a pre nás je to dobrá práca a zárobok.  Spolupráca s nimi je spestrením nosičského chlebíka. Dáme dokopy dobrú partiu, tak to bolo napríklad aj nedávno, keď sme pomáhali Poliakom na ich strane Tatier dokončiť pomerne rozsiahle filmové dielo. Tam sa chodilo na týždňovky a okrem vynášky sme pomáhali aj pri istení či filmovaní záchranárskych scén a inom servise, ktorý filmári potrebovali. Takže aj takto môžu byť horskí nosiči užitoční.

Švajčiarsky dom v Starom Smokovci so Sherpa Cafee
Švajčiarsky dom v Starom Smokovci so Sherpa Cafee. Autor fotografie: Jaroslav Kizek

Dali ste dohromady aj partiu ľudí, ktorej sa podarilo zapísať horské nosičstvo do národného Zoznamu nehmotného kultúrneho dedičstva UNESCO. Aký máte z toho pocit?

Taký zvláštny, lebo ešte pred pár rokmi som ani netušil, že niečo také je možné. Je to také zadosťučinenie a zvýšenie autority remesla, ktorému sa venujeme. Bolo nám to navrhnuté a hoci išlo o dlhý proces, pustili sme sa do toho. O nosičoch a nosičstve už dovtedy vyšlo veľa publikácií, ale tú žiadosť bolo treba podložiť vedeckou argumentáciou. Veľmi nám v tom pomohla dnes už vysokoškolská pedagogička Katarína Slobodová Nováková, ktorá si svojho času ako diplomovku vybrala tému horského nosičstva. Zmapovala pritom históriu, fakty a získali sme tak potrebný základ pre materiály, ktoré komisia potrebovala. Horské nosičstvo je zapísané do tohto zoznamu od roku 2019. Je to taká medaila pre celú našu komunitu.

Je známe, že vás to povzbudilo aj k zápisu do svetového zoznamu UNESCO. Už sa na tom pracuje?

Tá myšlienka žije, podklady zhruba máme spracované, čakáme na vyhlásenie výzvy. No uvažujeme o tom, že by sme mohli ísť do spoločnej nominácie s nepálskymi šerpami. Sme síce tatranskí nosiči, ale v podstate tiež šerpovia a pokiaľ viem, iba u nás a v tejto nepálskej etnickej skupine sa nosičstvo v horách v tom pôvodnom význame zachovalo.

Sú tejto myšlienke naklonení aj v Nepále?

Možno ešte viac ako u nás, pretože dobývanie vrcholov Himalájí ich tradičný spôsob života prevalcovalo, prichádzajú o cenné veci charakterizujúce ich kultúru a potrebujú túto tému spracovať historicky i faktograficky. Chcú to zachrániť, spolupracujeme na tom, aby sa im to podarilo. Opakovane bol u nás Pasang Dawa Sherpa, honorárny konzul pre Slovensko, Česko a Nemecko v Nepále, a víta túto aktivitu. On sám je zakladateľom Nosičského múzea v Káthmandú, táto téma je celý jeho život.

A porozumeli ste si aj čo sa týka prevádzky nosičských múzeí? Lebo sám ste zakladateľom takého vo Švajčiarskom dome v Starom Smokovci…

Pýtal sa ma, či viem, kde je najbližšie podobné múzeum. Nevedel som. Tak mi povedal, že v Káthmandú. Aj z toho je jasné, že nosičské remeslo je vo svete raritou. Svoje zázemie má iba na Slovensku a v Nepále. Preto stojí za to, uchádzať sa o zápis do svetového zoznamu UNESCO. Hoci je to práca asi na päť rokov, pokúsime sa o oň.

Aké vlastnosti musí mať podľa vás horský nosič?

Dobre to triafa jedna kapitola z knižky Na chrbte, ktorá nedávno o nosičoch vyšla. Kamarát, výborný nosič, jeden z najlepších, Filip Zacher ju nazval: Nebyť sprostý. Vzťahuje sa na situácie, ktorým často čelíme na chodníkoch. Ľudia sa chcú s nami fotiť, kamarátiť, vypytujú sa na rôzne veci. A my ledva dýchame. Skúste nebyť sprostý! Ale to žartujem. Počas víkendu je v špičke letnej sezóny v doline aj dvetisíc ľudí, nedá sa každému, kto je kontaktný venovať. Ja sa snažím aspoň na deti seniorov „byť dobrý“. Preto sme zriadili Sherpa mini múzeum u nás vo Švajčiarskom dome a keď k nám prídu na šálku dobre kávy, môžu sa dozvedieť niečo z upoteného sveta nosičov. Tu na to máme priestor a čas.

A tie vlastnosti?

Ideálne – nosič by mal byť mladý, silný, naivný a optimista. To je taká dobrá kombinácia pre túto prácu.

Prečo má každý nosič inú krošňu?

Každý sme iný, máme iný chrbát, preto si inak potrebujeme nastaviť náklad, popruhy. Proste, každý sa dá do komfortu podľa seba, aby vynáška nebola iba o drine, ale aj o radosti. S drobnými úpravami sa oplatí pohrať, nosenie je potom príjemnejšie. Smejeme sa, že krosná a frajerka sa nepožičiavajú.

Čo vás na vašej práci najviac baví?

Každý nosič vám odpovie inak – po chvíľke ticha. Lebo na túto otázku sa nedá odpovedať jednou vetou. A je jedno, či ide o starého psa, alebo začiatočníka. Každý má svoj príbeh a svoje dôvody, prečo to robí, ale určite by sme sa zhodli na jednom slove. Sloboda. Sme páni, sami so sebou, je na mojom rozhodnutí, koľko si naložím. Nejde tu o súboj s prírodou a gravitáciou, kto to dá a či to zvládne, ale o súhru s prostredím. Čo deň, to iná vynáška, hoci ideme stokrát po tom istom chodníku. Sloboda je najväčší bonus, ostatné bonusy si každý z nás dopĺňa za seba.

Boli ste aj v ohrození života? Stalo sa vám to?

V horách sa to stáva, patrí to k nim. Treba mať tú dolinu dobre prečítanú a mať skúsenosti, čo prichádza s vekom. Ale aj dobrý nosič môže spraviť chybu. Keď urobíte tisíc krokov, jeden môže byť chybný, to je štatistika. To platí aj v profesionálnom športe, aj inde. Nie je to slabosť, je to v danej chvíli aj o tom, že možno pri vás nestalo šťastie. Švajčiarsky dom, ktorý si prenajímam, je miestom pre stretávanie sa komunity nosičov a za ten čas nám odišli štyria kamaráti. Traja zahynuli v lavíne, jeden po páde. Boli to smutné roky, dúfam, že ich máme za sebou. Všetko to boli skúsení borci, chalani na vrchole svojich fyzických síl i skúseností. Stať sa to môže každému, patrí to k nášmu remeslu.

Čo je dôležité v príprave na dráhu profesionálneho horského nosiča? Ako na to?

Tak na to nie je žiadna príručka. Žartom hovorím, že tu, v Starom Smokovci, máme „školiace stredisko“, v ktorom na počkanie dokážeme z niekoho spraviť horského nosiča. Samozrejme, tak to nefunguje. Je to preto, lebo teórie okolo toho remesla je málo. Všetko ostatné je o praxi a skúsenostiach. Nakoniec, človek si vždy najlepšie zapamätá to, čo ho vytrápi a keď to bolí. Vtedy si dá pozor, aby sa tomu nabudúce vyhol. Ak si ale nechá poradiť, ušetrí čas a energiu. To platí aj všeobecne, malo by aj u nosičov. No faktom je aj to, že chlapi sú ješitní a nosiči obzvlášť nosiči.

Nespomínate fyzičku…

Tá sa predpokladá. Ak záujemca nemá nejaký závažný hendikep, je zdravý a s optimistickým pohľadom na svet, má šancu „to“ dať, ale dopredu sa to nedá povedať. Poznám nosičov, ktorí sa na remeslo dali v zrelšom, ale aj staršom veku, možno aj po nejakom zenite a funguje to dobre. Nemusia válať nejaké extra „šupy“ rekordy, ak si to dobre nastavia, môžu sa horskému nosičstvu venovať dlho. A robiť radosť sebe i chatárovi, ktorého zásobujú.

Autor titulnej fotografie: Jaroslav Kizek

Knieža z Popradu, jeho model podľa nájdených vecí

Náš tip: Navštívte pod Tatrami hrobku kniežaťa zo 4. storočia

Pozrieť si ju môžete v pútavej a interaktívnej expozícii v Podtatranskom múzeu v Poprade, kultúrnej inštitúcii Prešovského samosprávneho kraja.

Keď počas stavebných prác v Poprade-Matejovciach v roku 2005 objavili v zemi kus dreva, spozorneli. Predpokladali, že to bude niečo z druhej svetovej vojny. Po analýze zostali prekvapení, keď zistili, že drevo pochádza zo 4. storočia nášho letopočtu.

To bol začiatok objavu, ktorý upútal pozornosť odborníkov aj širokej verejnosti nielen u nás, ale takmer v celej Európe. Pod Tatrami odhalili hrobku mladého kniežaťa, ktorý zrejme patril ku germánskemu kmeňu Vandalov.

Drevo sa konzervovalo v Nemecku
V roku 2006 pokračoval technicky náročný archeologický výskum, ktorý realizovalo Podtatranské múzeum spoločne s Archeologickým ústavom Slovenskej akadémie vied, pridali sa odborníci zo severonemeckého Schleswig-Holsteinu, kde je konzervátorské centrum na drevo, a viacero ďalších vedcov z rôznych krajín.

„Aby sa nepoškodili jednotlivé vrstvy, archeológovia ležali na visiacich doskách, a takto postupne odoberali jednotlivé vzorky. Trvalo to približne pol roka a zúčastňovali sa tu viacerí odborníci. Išlo sa až do hĺbky takmer päť metrov pod povrchom, čo už nie je ideálne pracovné prostredie. Odoberali teda celé bloky hliny, ktoré následne skúmali v laboratóriu, niektoré sú uložené v mrazničke a čakajú, aby sa mohli v budúcnosti detailne preskúmať v laboratóriách. Chceli v tomto materiáli zachytiť všetko, čo sa dá. Výskum bol dlhý a komplikovaný,“ informoval Tomáš Babura, archeológ Podtatranského múzea v Poprade.

Pôvodné drevené časti hrobky. Foto: Gabriela Kinčoková.
Pôvodné drevené časti hrobky. Foto: Gabriela Kinčoková.

Za zachovanie hrobky vďačia zlodejom
Je to naozaj tak. Hrobku po určitom čase od pohrebu kniežaťa vykradli. Zlodeji vnikli vrchom dnu a nechali po sebe otvor, cez ktorý začala vnikať voda, hlina, a v rámci toho sa začal objekt konzervovať. Nie všetko naraz, napríklad drevo vydrží dlhšie ako látky či kože, ktoré sa nezachovali. Zostali však fragmenty látok, ktoré neboli vystavené vzduchu. Drevo sa zachovalo vďaka dobrým klimatickým podmienkam. Dnes si môžete v Podtatranskom múzeu na vlastné oči pozrieť pôvodné drevené časti z hrobky. Roky predtým ich konzervovali a ošetrovali v odbornom pracovisku v Nemecku.

Lôžko z hrobky kniežaťa z Popradu, originál vystavený v Podtatranskom múzeu. Foto: Gabriela Kinčoková.
Lôžko z hrobky kniežaťa z Popradu, originál vystavený v Podtatranskom múzeu. Foto: Gabriela Kinčoková.

Tesárske značky zo 4. storočia
V roku 2022 sa posledné kusy tohto dreva vrátili na Slovensko. Opätovné poskladanie celej zrubovej komory nebolo technicky možné. V Podtatranskom múzeu môžete vidieť autentickú repliku pôvodnej neporušenej hrobky v sugestívnom podzemnom priestore, dokonca sa ponad ňu aj poprechádzať po sklenej podlahe.

Originálne sú však kresané brvná vonkajšej komory, v úplnosti zachovaná vnútorná komora – sarkofág a predmety spojené so stavbou a vybavením hrobky. Prevedenie tesárskych prác je veľmi presné, sú tu aj značky, ktoré si robili do dreva, keďže vtedy ešte nemali ceruzky. Archeológovia objavili mnohé detaily budovania domu zomrelého a častí jeho výbavy.

Kožené puzdro na luk. Foto: Gabriela Kinčoková.
Kožené puzdro na luk. Foto: Gabriela Kinčoková.

Vedci rozlúštili aj záhadu pôvodu, telesnej stavby a zdravotného stavu kniežaťa. Mal približne 20 rokov a uložili ho na honosnom lôžku. Mal so sebou bohatú výbavu – osobné veci, ale aj jedlo, nádoby na stolovanie i spoločenskú hru pripomínajúcu dnešnú dámu, jej pravidlá však dnes už nepoznáme. K vzniku expozície Knieža z Popradu a jeho hrobka významne prispel Prešovský samosprávny kraj, ktorý do záchrany tohto historického artefaktu investoval viac ako 900-tisíc eur.

Tento článok vznikol vďaka spolupráci s Prešovským samosprávnym krajom.

Autorka titulnej fotografie: Gabriela Kinčoková.

Nález výliatku mozgovne neandertálskej ženy so zvyškami kostného tkaniva v Gánovciach-Hrádku

História Tatier na jednom mieste. Navštívte toto múzeum.

Dejiny našich veľhôr a hlavne podtatranskej oblasti sú bohaté a siahajú hlboko do minulosti. Svedčí o tom aj nález výliatku mozgovne neandertálskej ženy so zvyškami kostného tkaniva v Gánovciach-Hrádku starý približne 100-tisíc rokov.

Pozrieť si ho môžete v Podtatranskom múzeu v Poprade, kde je súčasťou expozície nazvanej Poprad a okolie v zrkadle vekov. Nachádza sa v zrekonštruovaných priestoroch a dozviete sa v nej veľa vecí o spoločenskom, hospodárskom i kultúrnom živote mesta a jeho okolia od praveku až po súčasnosť. V priebehu mladšej a neskorej doby kamennej (5700 – 2200 pred n. l.) sa v tejto oblasti vyskytovali spoločenstvá ľudí, ktoré tu zanechali výrazné stopy.

V kameni je odtlačok ľudskej kosti. Patrí medzi najstaršie na našom území. Foto: Ľudovít Andok.
V kameni je odtlačok ľudskej kosti. Patrí medzi najstaršie na našom území. Foto: Ľudovít Andok.

Rozvoj pokračoval aj v dobe bronzovej (2200 – 750 pred n. l.), tu sa už dá dokázať kontakt tunajších ľudí s vyspelými civilizáciami východného Stredomoria. Naopak, temné zvyky prezrádza nález studne z Gánoviec svedčiaci o ľudských obetiach.

Pracovné náradie pravekých ľudí pod Tatrami. Foto: Ľudovít Andok.
Pracovné náradie pravekých ľudí pod Tatrami. Foto: Ľudovít Andok.

V 6. a 7. storočí nášho letopočtu už boli pod Tatrami Slovania. Najstaršie doklady o ich osídlení na tomto území odkryli v rokoch 2009 až 2011 v úseku Jánovce-Jablonov v Spišskom Štvrtku a Iliašovciach. Sú to sídliskové objekty s jednoduchou keramikou pražskej kultúry, zemnicové príbytky s kamennými pieckami v rohoch obydlí. Predpokladá sa, že jedno z hradísk bolo aj v okolí Popradu. Vo Veľkej Lomnici našli viaceré železné hrivny v tvare sekery, ktorými sa platilo pred používaním mincí

Pracovné náradie a veci osobnej potreby s obdobia osídlenia Slovanmi. Foto: Ľudovít Andok.
Pracovné náradie a veci osobnej potreby s obdobia osídlenia Slovanmi. Foto: Ľudovít Andok.

Stredovek sa na Spiši spája s nemeckou kolonizáciou. Jeho obyvatelia bohatli z rozvíjajúceho sa obchodu a remesiel. Spolu s touto produkciou si remeselníci zakladajú cechy. V mestách sa konali pravidelné trhy a jarmoky, ktoré povoľoval panovník.

Fragment z pôvodného južného portálu kostola sv. Egídia v Poprade. Foto: Ľudovít Andok.
Fragment z pôvodného južného portálu kostola sv. Egídia v Poprade. Foto: Ľudovít Andok.
Stredoveké zbrane, náradie a nádoby. Foto: Ľudovít Andok.
Stredoveké zbrane, náradie a nádoby. Foto: Ľudovít Andok.

Okrem najstaršej histórie podtatranskej oblasti si v expozícii Poprad a okolie v zrkadle vekov môžete pozrieť aj exponáty týkajúce sa zrodu mesta a jeho histórie až po súčasnosť. Ide o príbeh premeny územia s drsnými klimatickým podmienkami v dávnej minulosti na moderné mesto s potenciálom do budúcnosti. Ak počasie v Tatrách práve nepraje turistike či inej aktivite vonku, skúste Podtatranské múzeum v Poprade.

Prospekt prvej Loveckej výstavy pre Slovensko v Karpatskom múzeu v Poprade v roku 1926. Foto: Gabriela Kinčoková.
Prospekt prvej Loveckej výstavy pre Slovensko v Karpatskom múzeu v Poprade v roku 1926. Foto: Gabriela Kinčoková.
Kronika Tatranského pohára v ľadovom hokeji. Foto: Gabriela Kinčoková.
Kronika Tatranského pohára v ľadovom hokeji. Foto: Gabriela Kinčoková.
Plagáty Medzinárodného festivalu horských filmov. Foto: Ľudovít Andok.
Plagáty Medzinárodného festivalu horských filmov. Foto: Ľudovít Andok.

Autorka titulnej fotografie: Gabriela Kinčoková.

Kežmarský hrad navštevujú aj lovci duchov

Tento hrad pod Tatrami navštevujú aj lovci duchov

Príbehy a legendy patria asi ku všetkým zámkom a hradom, výnimkou nie je ani ten Kežmarský. Žilo sa tu stovky rokov, stalo sa tu veľa vecí, niektoré z nich tu možno zostali dodnes.

Čierna pani s kľúčmi, zamurovaná Beata Laska, poklady ukryté v tajných chodbách a ďalšie príbehy majú vraj presah až do dnešných dní. Svedčia o tom skúsenosti zamestnancov i návštevníkov hradu stojaceho v centre mesta, do ktorého chotára patrila v minulosti aj časť Vysokých Tatier.

Viacerí upozornili na kroky, ktoré počuli vo vnútri alebo na vonkajších balkónoch, ale nikoho nevideli. Iní návštevníci vraj natočili na mobil postavu na balkóne, ktorá vyzerala trochu ako opar. Jedni ju videli, iní nie. „Niečo na tom musí byť. Napríklad vstupná veža je miestom, ktorému sa mačky a psy zámerne vyhýbajú alebo vrčia,“ prezradila riaditeľka Múzea v Kežmarku Erika Cintulová.

Hrad navštívili aj lovci duchov, ktorí tvrdia, že na svojich prístrojoch zachytili postavy a hlasy, ktoré sa nedajú len tak vysvetliť. Medzi takéto javy patrí aj spustenie alarmu bez akejkoľvek príčiny v čase ich návštevy hradu.

Pohľad z veže na Kežmarský hrad a jeho nádvorie. Foto: autor.
Pohľad z veže na Kežmarský hrad a jeho nádvorie. Foto: autor.

Rozprávky i Krvavé dejiny
Počas roka majú na hrade bohatý program. Konajú sa tu úspešné podujatia, na Veľký piatok 29. marca je naplánovaná Krížová cesta na nádvorí, ktorú každý rok navštívia stovky ľudí. Na začiatku júna pri príležitosti MDD tu hrajú rozprávky, je to tiež veľmi obľúbená akcia. Expozície sa zmenia na rozprávkové kráľovstvo, každá miestnosť je iná, sú tu postavy, ktoré sprevádzajú návštevníkov.

„Snažíme sa prilákať rôzne vekové kategórie. Nie všetci návštevníci inklinujú k histórii, pre nich organizujeme večerné divadelné predstavenia, ktoré sa volajú Krvavé dejiny. Toto leto sa budú konať od 10. do 13. júla v noci, bude to už 20. ročník. Je to spracovanie historického príbehu do divadelnej podoby prístupné pre divákov od 15 rokov,“ vysvetlila Erika Cintulová.

Akcií, ktoré organizujú na Kežmarskom hrade od jari do Vianoc je naozaj dosť. Snažia sa pokračovať v tom, čo sa osvedčilo a po čom je dopyt, ale zároveň byť aj inovatívni. V pláne majú napríklad zrekonštruovať pivničné priestory pod severozápadným traktom hradu. Vzniknúť by tu mohol priestor, kde by si ľudia mohli pomocou moderných technológií pozrieť ako sa staval hrad alebo čo všetko sa tu v minulosti dialo. Problémom je však veľká vlhkosť v podzemných chodbách, ktorú treba vyriešiť.

Historická lekáreň patrí k najzaujímavejším miestam hradu. Foto: autor.
Historická lekáreň patrí k najzaujímavejším miestam hradu. Foto: autor.

Otvorené je aj v pondelok
Múzeá zvyknú mať v tento deň zatvorené, ale do Kežmarského hradu sa v letnej sezóne dostanete. „Máme otvorené od pondelka do nedele. Všimli sme si, že keď bolo v pondelok zlé počasie, chodili k nám turisti a pred bránou sa otáčali. Je to tak, že keď je pekne, tak idú na túru do Tatier, ale keď napríklad prší, tak si chcú pozrieť nejaké pamiatky a atrakcie v meste. Sú aj takí, ktorí tu boli a prišli znova. Preto sme si povedali, že otvoríme aj v pondelok,“ doplnila riaditeľka Múzea v Kežmarku.

Kežmarský hrad sa prvýkrát spomína v roku 1463, vlastnili ho viacerí majitelia. Najznámejšia z nich je rodina Thököly, ktorá tu bola takmer sto rokov. Dnešné expozície majú nielen regionálny, ale často celoslovenský charakter, napríklad Cechy a remeslá. Ďalšie expozície mapujú vývoj Kežmarku od najstarších čias do polovice 20. storočia. Viaceré sú výnimočné, napríklad tá, ktorá je venovaná nášmu prvému röntgenológovi Vojtechovi Alexandrovi. Dá sa tu vidieť jediný zachovaný röntgenový prístroj, čo je unikát. Nikde v okolitých štátoch, ani v Nemecku, takéto niečo nie je.

Dohromady majú v hrade približne 25-tisíc zbierkových predmetov. Nie všetky z nich sú vystavené, mnohé sú uložené v depozitoch.

Zachovaný röntgenový prístroj je unikátny nielen na Slovensku. Foto: autor.
Zachovaný röntgenový prístroj je unikátny nielen na Slovensku. Foto: autor.

Autor titulnej fotokoláže: Jaroslav Kizek.

Kežmarský hrad

Kežmarok nie sú iba remeslá, tamojšie múzeum ponúka aj iné rarity

Foto:  Mesto Kežmarok

Podtatranské mesto Kežmarok Slováci poznajú predovšetkým cez júlový jarmok tradičných remesiel. No ich pozornosť si určite zaslúži aj Múzeum v Kežmarku. Jeho súčasťou je aj Kežmarský hrad.

Otvorme jeho brány a nazrime, čo si v ňom návštevník môže pozrieť.  K jeho stálym expozíciám patrí prehliadka historických vozidiel a hasičskej techniky. Unikátne autá a motorky fascinujú návštevníkov, obdiv vzbudzuje hlavne hasičské auto Škoda 154 z roku 1929, ktoré je jediné svojho druhu v Európe.

Expozícia historických vozidiel

Veterány na Kežmarskom hrade. Foto:  Múzeum v Kežmarku

Návštevníci si ale môžu vybrať aj z ďalších stálych expozícií hradu. Napríklad tú, ktorá sa venuje cechom a remeslám, keďže v meste kedysi existovalo až 36 samostatných cechov.

Zaujímavá je aj radničná miestnosť so zariadením niekdajšej kežmarskej radnice so symbolmi privilégií Kežmarku. Alebo si treba pozrieť expozíciu zbraní či streleckého bratstva v Kežmarku, ale aj expozíciu venovanú rodine Tököli, keďže kedysi vlastnila hrad a patrilo do nej i knieža Imrich Tököli, vodca jedného z protihabsburgských povstaní.

Dobová lekáreň v Kežmarku

Dobová lekáreň v Múzeu Kežmarok. Foto:  Múzeum v Kežmarku

Milovníkov histórie možno nadchne prehliadka lekárne venovaná spolku spišských lekárov a lekárnikov, alebo hoci aj expozícia venovaná životu a dielu Dr. Vojtecha Alexandra, ktorý si ako prvý lekár na Slovensku zaobstaral röntgenový prístroj.

Romantici zase ocenia prehliadku hladomorne a vyhliadkovej veže, čo pripomína nešťastný osud bohatej hradnej panej Beaty Laskej. Šľachtičná absolvovala prvý zdokumentovaný výlet do Vysokých Tatier bez dovolenia manžela, a ten ju kruto potrestal dlhoročným väzením. 

Na hrade návštevníci nájdu aj expozíciu dokumentujúcu politický rozvoj mesta, galériu s historickými portrétmi, hradnú kaplnku, ktorú postavili pre Máriu Gyulaffy a v tamojšej hrobke je pochovaná, ale aj expozíciu venovanú vzťahom Kežmarčanov k Vysokým Tatrám a lapidárium s kamennými článkami pochádzajúcimi zo sakrálnych a svetských stavieb.

Múzeum bytovej kultúry

Múzeum bytovej kultúry v Kežmarku. Foto:  Múzeum v Kežmarku

Druhou časťou Múzea v Kežmarku je Múzeum bytovej kultúry so sídlom v meštianskom dome, ktorý patril rodine zlatníka Daniela Haltza. Je v ňom expozícia dokumentujúca vývoj nábytku z obdobia 17. až 20. storočia. Medzi exponátmi sú aj hodiny, bytový textil, osobné predmety a odevné doplnky. K unikátom patrí napríklad pec so soškou „holohlavého“ havrana, vyhynutého vtáka z tatranskej oblasti, ktorá pochádza z kaštieľa v Huncovciach.

Móda 19. storočia

Múzeum v Kežmarku má aj výstavnú sieň a v tej je momentálne inštalovaná výstava Móda 19. storočia. Pozrieť si ju môžete ešte do 9. februára 2024. Výstavy sa pravidelne obmieňajú. Výstavná sieň sídli v Kežmarku na Ulici Dr. Alexandra 11.

Tatranská galéria v Poprade

Sídlom Tatranskej galérie je skvost – rekonštruovaná parná elektráreň

Foto:  Prešovský samosprávny kraj

Tatranská galéria vznikla v roku 1960 a jej prvým sídlom bol Starý Smokovec a dodnes fungujúca výstavná sieň – Vila Flóra. Svojou akvizičnou, vedeckovýskumnou a výstavnou činnosťou spracováva a verejnosti približuje tvorbu najmä výtvarných umelcov Spiša a širšieho východoslovenského regiónu, ale prezentuje aj významné osobnosti slovenského výtvarného diania.

Po viacerých miestach pôsobenia sa definitívne usídlila v Poprade a dnes svoju činnosť prezentuje v bývalej parnej elektrárni na Hviezdoslavovej ulici, ale aj v iných kultúrnych inštitúciách podtatranského regiónu.

Budova Elektrárne je rovnako príťažlivá pre náhodných okoloidúcich, návštevníkov galérie, ale aj pre profesionálnych tvorcov v oblasti architektúry, záchrany technických pamiatok, či technického inžinierstva.

Zaujmú ich predovšetkým dokonalé detaily stavby, veľkorysé priestorové riešenie i jej celkový architektonický dojem, ktorý vyžaruje dobovú atmosféru. 

Jedna z výstavných hál Tatranskej galérie.

Foto:  Tatranská galéria Poprad

Galéria v bývalých surových priemyselných priestoroch organizuje celoslovenské a medzinárodné výstavné akcie s presahmi do netradičných kultúrnych aktivít. Kredit galérii získala už prvá výstava v týchto priestoroch Severné Anglicko na severnom Slovensku a galéria začala postupne získavať cveng aj vo svete. Návštevníci v nej zakaždým nájdu zaujímavé výstavy.

Do portfólia Tatranskej galérie stále patrí Vila Flóra v Starom Smokovci, ktorú pred niekoľkými rokmi rekonštruovali a jej priestory patria výtvarnému umeniu spojenému s témou Tatier.

Ďalšou zo stálych expozícií Tatranskej galérie je Galéria Ferdinanda Kleinbergera Katonu v Spišskej Starej Vsi umiestnená v budove Ľudovej banky. Nachádza sa v nej približne polstovka olejomalieb a tridsať kresieb tohto autora. Katona bol významný maďarský majster krajinomalieb, ktorý sa narodil v Spišskej Starej Vsi a ako začínajúci umelec sa inšpiroval Ladislavom Medňanským.