0
Košík 0.00 
Cart is empty

Stanica Štrba

Konečne sa po viac ako polstoročí vracajú tatranské obrazy späť domov

6. októbra, 2025  |  Viera Legerská

Boli súčasťou železničnej stanice v Tatranskej Štrbe. V sedemdesiatych rokoch ich presunuli do Čiernej nad Tisou.

Na skupinku mužov a žien na brehu jazera s pozadím tatranských štítov  a tatranskú krajinu sa už viac ako polstoročie dívali cestujúci na Železničnej stanici v Čiernej nad Tisou. Do „suchozemského prístavu“ obrazy presunuli v sedemdesiatych rokoch. Pôvodne zdobili interiér stanice v Tatranskej Štrbe, pre ktorú ich vytvorili. Teraz ich môžu opäť presunúť pod Tatry.

Ide o obrazy Jána Paľa a Vladimíra Vestenického

Informáciu o tom priniesol web Korzár Spiš a Gemer, ktorý za dôvod presťahovania obrazov asi 230 kilometrov východnejšie označil rekonštrukciu budovy Železničnej stanice Tatranská Štrba. Ide o obrazy dvoch maliarov – Jána Paľa a Vladimíra Vestenického, obaja stvárňovali socialistický realizmus.

Portál uviedol, že stanicu v Čiernej nad Tisou čaká rekonštrukcia, a práve vďaka nej je veľká šanca, že obrazy sa vrátia domov na Spiš. Pre tento zdroj to potvrdila aj hovorkyňa železníc Petra Lániková. Uviedla, že od obce Štrba dostali žiadosť o vrátenie obrazov a ich umiestnenie na staniciach v Tatranskej Štrbe a na Štrbskom Plese. Ich hodnota nie je známa, lebo diela neboli ocenené. Podľa hovorkyne maľba od Jána Paľa pochádza v rokov 1955 – 1956 a od Vladimíra Vestenického je datovaná na rok 1956.  

Návrat obrazov schvaľuje i odborník

K názoru, že obrazy sa majú vrátiť pod Tatry, teda na miesto, pre ktoré boli vytvorené, sa prikláňa aj kurátor Východoslovenskej galérie Miro Kleban.  Portál ho cituje: „Diela majú určite svoj umelecko-historický význam a sú skôr dokumentom alebo výpoveďou doby, v ktorej vznikli. Osobne zastávam názor, že takéto umelecké diela, ktoré boli vytvorené pre verejný priestor, by sa mali ponechať, hoci sa zmenila doba aj nazeranie na umenie.“

Majú miesto v dejinách umenia

Obidvaja, dnes už nežijúci autori, majú svoje miesto v povojnových dejinách umenia na Slovensku. Maliar Ján Paľo bol riaditeľom galérie, organizátorom výtvarného života na strednom Slovensku a venoval sa komornej maľbe i monumentálnej tvorbe. Vladimír Vestenický stvárňoval sociálne i budovateľské námety, ale aj mestské veduty a krajiny, maľoval aj portréty a venoval sa aj tvorbe pre významné spoločenské inštitúcie. 

Autor titulnej fotografie: zdroj Wikipédia

Tento text vám do zvukovej podoby načítal neurálny hlas

Ďakujeme za zdieľanie článku
Facebook
X
LinkedIn
Páči sa vám článok?

4.2 / 5. 120

Ďalšie zaujímavé články pre vás

Mohlo by sa vám páčiť z nášho e-shopu

Shopping Basket