Radi sa za tatranskými dobrodružstvami veziete Tatranskou elektrickou železnicou alebo Ozubnicovou železnicou? Ak áno, ste vo veľmi dobrej spoločnosti. Práve ich prevádzka zaradila Železničnú spoločnosť Slovensko (ZSSK) medzi top 3 dopravcov v prestížnej medzinárodnej súťaži.
Železničná spoločnosť Slovensko prihlásila do medzinárodnej súťaže UIC Tourism-Friendly Awards v kategórii vozidiel určených pre prevádzku na krátke vzdialenosti (do 250 km) moderné tatranské elektrozubačky typu 495. Práve tieto vozidlá sú príkladom spojenia komfortu, inovácií a ekologického turizmu. Ukázalo sa, že to bolo dobré rozhodnutie. Súťaž organizuje Medzinárodná únia železníc a porota zaradila ZSSK v tejto kategórii medzi top 3 dopravcov.
Pomocou železnice zlepšujú zážitky
Čo si všímala medzinárodná porota? Tvorili ju odborníci z dopravy, turistických organizácií a ekológie a ocenených vyberala v siedmich kategóriách. Naša ZSSK sa v kategórii vozidiel na krátke vzdialenosti dostala medzi finalistov spolu s vozidlami španielskeho národného dopravcu RENFE a spoločnosti Katalánskych železníc FGC. V hodnotení si porota všímala hlavne zlepšovanie zážitkov pomocou železnice a užívateľsky prívetivé, inovatívne a udržateľné riešenia.
Doplníme, že ZSSK je našim najväčším osobným dopravcom a ročne prepraví viac ako 70 miliónov cestujúcich. Denne prepraví priemerne 200 tisíc cestujúcich a vypraví viac ako 1 800 vlakov. Má teda kľúčovú úlohu v rozvoji cestovného ruchu.
Cestovanie vlakmi je pohodlnou alternatívou
„Teší nás, že naše úsilie bolo ocenené aj medzinárodne a že môžeme prispievať k rozvoju cestovného ruchu udržateľným spôsobom, lebo cestovanie vlakom je ekologickou a pohodlnou alternatívou k autám. Obzvlášť vo Vysokých Tatrách, kde sme za minulý rok prepravili takmer 3,7 milióna cestujúcich,“ povedal na margo ocenenia Peter Helexa, generálny riaditeľ ZSSK.
Dodal, že v auguste spoločnosť dosiahla ďalší rekord. Prepravila doposiaľ najviac cestujúcich v Tatrách vo svojej histórii, a to aj vďaka posilovým vlakom v letnej sezóne a vybudovaniu nového nástupišťa na Štrbskom Plese.
Spoločnosť prevádzkuje v Tatrách moderné vozidlá
Vo Vysokých Tatrách ZSSK prevádzkuje iba moderné a modernizované vozidlá. Na tratiach Tatranskej elektrickej železnice a Ozubnicovej železnice jazdí od roku 2021 päť nových hybridných ozubnicových jednotiek a multifunkčný rušeň od švajčiarskeho výrobcu Stadler. Umožňujú plynulú jazdu bez prestupov medzi elektrickou a ozubnicovou časťou trate.
A čím sa ešte vyznačujú? Vozidlá sú vybavené Wi-Fi pripojením, klimatizáciou, moderným informačným systémom, viacúčelovým priestorom pre športové vybavenie aj zariadením na počítanie cestujúcich. Tatranské trate obsluhujú aj električky radu 425, ktoré boli v roku 2023 kompletne modernizované. Cestujúci v nich oceňujú klimatizáciu, nové sedadlá, Wi-Fi pripojenie, USB a 230 V zásuvky.
Tatranské vozidlá majú jednotný vzhľad
A ešte niečo je na súpravách zaujímavé – dizajnový polep všetkých tatranských jednotiek. Prezentuje miestne štíty, dodal vozidlám v Tatrách jednotný vzhľad. Vďaka posilneným sezónnym spojeniam môžu turisti i domáci obyvatelia pohodlne a ekologicky cestovať medzi horskými destináciami bez nutnosti používať osobné autá, čím sa znižuje dopravné zaťaženie citlivého územia a zároveň sa zvyšuje komfort návštevníkov.
Nielen to. „Cestovanie vlakom predstavuje aj zásadný krok k ochrane životného prostredia. Vďaka tomuto spôsobu hromadnej dopravy sa minulý rok podarilo ušetriť približne 300-tisíc ton emisií CO₂,“ informuje národný dopravca.
Autor titulnej fotografie: zdroj ZSSK
Tento text vám do zvukovej podoby načítal neurálny hlas



