Niektoré trhy prekročili hodnoty návštevnosti Tatier v porovnaní s obdobím pred pandémiou v roku 2019.
Letná turistická sezóna, ktorú v minulých dňoch v Oblastnej organizácii cestovného ruchu Región Vysoké Tatry bilancovali, priniesla zaujímavý výsledok. Počet domácich aj zahraničných návštevníkov veľhôr sa oproti minulému roku zvýšil, pričom niektoré trhy prekročili hodnoty v porovnaní s obdobím pred pandémiou v roku 2019.
Tatry s výkyvmi návštevnosti
No priniesla aj mnoho výkyvov. Napríklad mesiace jún a júl boli historicky najhoršími v porovnaní s ostatnými rokmi, a to hlavne v jednodňovej návštevnosti alebo krátkodobých pobytoch. Mohlo to ale spôsobiť nepriaznivé počasie. Vykompenzovať sa to podarilo aj v auguste. No podľa oblastnej organizácie bez systematickej a jednotnej propagácie Slovenska v zahraničí sa regionálne úsilie dostáva na svoje limity.
Za január až august narástol počet návštevníkov z domáceho prostredia o 5,2 percenta v porovnaní s rokom 2024. Letnú sezónu posilnili zo zahraničia najmä Poliaci a Litovčania. Oproti roku 2019 vzrástol počet návštevníkov z Poľska o 96 percent a z Litvy o 78 percent a aj tohto roku boli Tatry cieľom ich dovoleniek či voľnočasových aktivít častejšie ako vlani.
Poliaci sú v Tatrách ako doma
„Poľsko tak potvrdzuje svoju pozíciu jedného z najdôležitejších zdrojových trhov pre Slovensko,“ potvrdzuje riaditeľka organizácie Lucia Blašková. Dodáva, že rastie aj počet návštev turistov z Maďarska, oproti roku 2024 prišlo do Vysokých Tatier o 6 percent turistov z tejto krajiny viac.
Do Tatier ale chodí z roka na rok menej Čechov. V porovnaní s predpandemickými rokmi máme v Tatrách z Čiech o viac pätinu menej návštevníkov. Pokles trendu turistov od našich západných susedov je výrazný už niekoľko rokov po sebe, aktuálne medziročne klesol o 1,7 percenta. Ani návštevnosť veľhôr z Izraela stále nedosiahla predpandemickú úroveň, hoci v tomto roku mierne stúpla. Dôvod je podľa oblastnej organizácie geopolitický.
Tatry znovuobjavujú Nemci i Briti
A ktoré ďalšie krajiny dominujú v návštevnosti Tatier. Napríklad Rumunsko, to sa ale radí najmä k zimným klientom, ale aj Holandsko, Belgicko, po slabších rokoch rastie návštevnosť z Nemecka či Spojeného kráľovstva, ale aj zo severu Európy či Írska.
Čo brzdí dynamiku návštevnosti Tatier? „Obmedzená dopravná dostupnosť a slabšia marketingová komunikácia Slovenska v západnej Európe,“ vysvetľuje L. Blašková v bilancii letnej sezóny. „Napriek tomu je zjavné, že záujem o Vysoké Tatry a Slovensko vôbec sa v segmente aktívnej dovolenky, kultúrnych ciest a city-breakov opäť zvyšuje. Ukazuje sa, že trh západnej Európy má potenciál, najmä ak sa posilní jeho podpora v zahraničnej propagácii, spoločné kampane a jednotná identita, ktorá by Slovensko dokázali v medzinárodnom priestore lepšie zviditeľniť.“
Majú prestížnu cenu, je to klenot
Dodajme, že Vysoké Tatry vyhrali medzinárodnú čitateľskú anketu Travel Book Awards, potvrdzujú svoj status skrytého klenotu Európy, ktorý treba objaviť.
A na záver niekoľko údajov zo štatistiky. Návštevnosť Vysokých Tatier oproti roku 2024 v tohtoročnej letnej sezóne stúpla o 5 percent. Najväčší medziročný rast zaznamenali návštevníci z USA (plus 42 percent) a Nemecka (plus 34 percent).
Autor titulnej fotografie: Marián Kozár
Tento text vám do zvukovej podoby načítal neurálny hlas



