Slováci prepadli lyžovaniu. Venuje sa mu každý piaty obyvateľ našej krajiny. O to dôležitejšie je dodržiavanie bieleho kódexu.
Neprejde deň, aby sa aj v lyžiarskych strediskách Tatier neudiali vážne kolízie lyžiarov. Niektoré sa skončia iba ospravedlnením, iné poškodením výstroja či zdravia. A niekedy ide aj o život a prichádzajú horskí záchranári.
Jedenáste miesto vo svetovom rebríčku
Slováci prepadli lyžovaniu. Zjazd, bežkovanie, snovbord, skiturizmus či skialp je jednou z najrozšírenejších športových aktivít. Každoročne sa na Slovensku, vrátane zahraničných turistov, prelyžuje 5 miliónov dní. Až 18 percent slovenskej populácie lyžuje alebo snouborduje, čo je 11. miesto vo svetovom rebríčku.
Informuje o tom portál odpady.sk s tým, že najväčšie lyžiarske strediská u nás na nachádzajú v národných parkoch, čo znásobuje tlak na ochranu životného prostredia, ale je apelom aj na ľudí, ktorí športujú, aby svojím správaním neznižovali hodnotu územia, v ktorom relaxujú.
Biely kódex pre všetkých na svahu
A nielen to. Keďže na svahoch, v stopách či vo voľnej prírode sa podľa správ z lyžiarskych stredísk pohybuje čoraz viac ľudí, museli vzniknúť pravidlá pre ich správanie sa. Vytvorila ich medzinárodná lyžiarska federácia FIS a platia medzinárodne.
Toto „desatoro“ lyžiara by mal ovládať každý, kto si pripína na nohy lyže.
- Ohľaduplnosť k iným
Každý na lyžiarskej trati je povinný správať sa tak, aby neohrozil ani nepoškodil zdravie alebo život, alebo nespôsobil škodu sebe alebo inému nebezpečným štýlom jazdy, nevhodným materiálom, nesprávne odloženým materiálom, zníženou schopnosťou reakcie a odhadu (únava, choroba, alkohol a pod.)
- Kontrola rýchlosti a spôsobu jazdy
Lyžiar musí prispôsobiť rýchlosť a štýl jazdy svojim schopnostiam, terénu, počtu lyžiarov na zjazdovke, ale aj poveternostným podmienkam.
- Voľba stopy / smeru jazdy
Lyžiar prichádzajúci zhora je zodpovedný za všetkých ktorí lyžujú pod ním, musí svoj smer jazdy voliť tak, aby neohrozil pred ním jazdiaceho lyžiara. Lyžiar, ktorý jazdí za iným lyžiarom, musí dbať na dostatočný odstup, aby lyžiarovi vpredu ponechal voľný priestor pre smer a spôsob jazdy. To predpokladá udržiavanie odstupu a predvídanie úmyslov lyžiara jazdiaceho vpredu, či nižšie.
- Predbiehanie
Predbiehať možno sprava aj zľava s dostatočným odstupom tak, aby predbiehaný lyžiar nebol ohrozený a mal dostatočný priestor pre smer aj spôsob jazdy.
- Vjazd na trať, rozjazd na trati
Každý, kto vchádza na lyžiarsku trať alebo chce po zastavení opäť pokračovať v jazde, je povinný sa rozhliadnuť, dať prednosť lyžiarom prichádzajúcim zhora a neohroziť lyžiarov pod sebou. Neočakávaný rozjazd lyžiara stojaceho na mieste sa dá len ťažko predvídať a môže spôsobiť zbytočnú kolíziu s prichádzajúcim lyžiarom.
- Zastavenie a státie
Na trati sa nesmie bezdôvodne zastaviť a stáť na zúžených a neprehľadných častiach zjazdoviek. Zvlášť nebezpečné je zastaviť alebo po páde zostať sedieť za terénnou vlnou. Lyžiar, ktorý spadol na takomto mieste ho musí čo najrýchlejšie opustiť.
- Výstup a zostup
Osoba, ktorá stúpa nahor alebo schádza po lyžiarskej trati, musí používať okraj zjazdovky.
- Dodržiavanie značiek na trati
Hlavne vo väčších strediskách, kde je viac zjazdoviek bývajú tieto označené značkami s rôznymi upozorneniami o krížení zjazdoviek, označením nebezpečných miest, príkazmi na zníženie rýchlosti, alebo značkami horskej služby či polície. V cudzine sú tieto všetkými dodržiavané a ich dodržiavanie je kontrolované.
- Pomoc pri nehodách
Každý užívateľ zjazdovky je povinný pri úraze iného lyžiara na trati poskytnúť prvú pomoc v rámci svojich schopností a možností vrátane protišokových opatrení, označiť miesto nehody nad nehodou (napr. pomocou skrížených lyžiarskych palíc) a oznámiť úraz horskej službe, alebo inej oprávnenej osobe, privolať čo najrýchlejšie odbornú pomoc.
- Preukaz totožnosti
Každý z účastníkov nehody (svedok, poškodený, vinník) sa na výzvu musí legitimovať. V alpských krajinách sa neposkytnutím pomoci, alebo neposkytnutím údajov, či útekom z miesta nehody vystavuje dotyčný trestnému konaniu a následnému stíhaniu. Pri zavinení úrazu s použitím alkoholu nasleduje trestný postih ako pri dopravnej nehode. Poisťovne alkoholické úrazy nepovažujú za poistnú udalosť.
Pár upozornení na záver
A ešte pár pripomenutí. Lyžiar mladší ako 15 rokov je povinný na trati chrániť si hlavu riadne upevnenou ochrannou prilbou. Vstup na trať počas prevádzkových hodín je možný iba lyžiarovi a ľuďom, ktorí poskytujú pomoc.
Mimo prevádzkových hodín je tiež vstup na trate zakázaný. Hrozí totiž nebezpečenstvo úrazu káblami snežných diel a od strojov upravujúcich trate. Pravidlám podlieha aj organizovaná výučba lyžovania a snoubordingu.
Tí, ktorí ich organizujú, musia zabezpečiť, aby záujemci o vyučovanie mladší ako 15 rokov mali oblečené reflexné odevy a na sebe umiestnené bezpečnostné prvky. A najmä na začiatku výučby, keď sa ešte nepoužívajú vleky, musia sa pohybovať mimo miest, kde by mohli spôsobiť kolíziu s lyžiarmi.
A ešte jedna nevyhnutnosť. Kto chce lyžovať, mal by sa so zásadami správania sa na lyžiarskych svahoch oboznámiť. Vstupom na lyžiarsku trať alebo nástupom na horské dopravné zariadenia sa tieto zásady stávajú pre každého záväzné.
Autor titulnej fotografie: Jozef Kubáni
Tento text vám do zvukovej podoby načítal neurálny hlas.