Nová stanica, inteligentné zastávky, dvadsaťminútový takt, kvalitné prestupové terminály. Toto je budúcnosť verejnej dopravy vo Vysokých Tatrách.
Prešovská župa a mesto Vysoké Tatry pripravujú náročný projekt verejnej dopravy pre celú oblasť našich veľhôr. V rámci neho má dôjsť k vybudovaniu novej stanice v Tatranskej Lomnici, tridsiatich piatich inteligentných zastávok a kvalitných prestupových terminálov. Pre TASR to uviedol primátor Vysokých Tatier Jozef Štefaňák.
Cieľ je presunúť ľudí do verejnej dopravy
Podľa neho je cieľom projektu dosiahnuť, aby všetky autobusy jazdili v Tatrách v dvadsaťminútových taktoch, čo môže presunúť návštevníkov tatranských stredísk od individuálnej smerom k lepšiemu využívaniu verejnej dopravy.
Plány, ktoré sa prestavbou verejnej dopravy vo Vysokých Tatrách, zaoberajú, sa momentálne nachádzajú v zásobníku projektových zámerov integrovanej územnej investície a mala by sa nimi vo februári budúceho roku zaoberať aj Rada partnerstva Prešovského samosprávneho kraja. Agentúre TASR to potvrdila hovorkyňa župy Daša Jeleňová.
Viac ako tridsať zastávok
Konkrétne ide ho tzv. Horský integrovaný dopravný terminál Tatranská Lomnica a výstavbu inteligentných autobusových zastávok na ceste II/537 a ceste I/66 v lokalitách Podbanské, Tri studničky, Biely Váh, Popradské Pleso, Vyšné Hágy, Tatranská Polianka, Stará Lesná, Biela voda, Tatranská Kotlina, Bachledova dolina, Ždiar-Tatra, Ždiar-Strednica, Podspády, Tatranská Javorina a Lysá Poľana.
Podľa TASR zachované ostanú aj súčasné zastávky SAD a Tatranskej elektrickej železnice. J. Štefaňák pre agentúru dodal, že zastávky by mali ponúkať aj iné služby ako iba prístrešok. „V Tatranskej Kotline bude napríklad zastávka vybavená aj zariadením na opravu či dobitie bicyklov a podobne,“ konkretizoval.
Predstava o termínoch
Mesto Vysoké Tatry má predstavu aj o termínoch. Ako ďalej informovala TASR, nová autobusová stanica v Tatranskej Lomnici by mohla byť hotová do konca roku 2026. O ostatných aktivitách rokuje mesto s Prešovským samosprávnym krajom. Hovorkyňa župy hovorila aj o predpokladaných nákladoch.
Realizácia projektov verejnej dopravy v Tatrách by mala stáť spolu okolo 8 miliónov eur, veľká časť z nich by sa mala pochádzať zo zdrojov Európskeho fondu regionálneho rozvoja.
Autor titulnej fotografie: zdroj SAD Poprad
Tento text vám do zvukovej podoby načítal neurálny hlas.