Zo Starého Smokovca na Hrebienok za 4,5 minúty. Takýto je výkon pozemnej lanovky na Hrebienok. Ale nebolo to vždy tak.
Je to jednoduché. Prídeme do Starého Smokovca, kúpime si lístok a vyvezieme sa kyvadlovou lanovkou na Hrebienok. Veľmi ani nevnímame, že je jedinou pozemnou lanovkou na Slovensku a že má svoj príbeh. Možno rovnako zaujímavý ako tatranská túra, k začiatku ktorej nás dopraví.
Prevádzka lanovej dráhy začala v roku 1908
Takže, zalistujme v jej histórii. Prevádzka sa na pozemnej lanovej dráhe spájajúcej osadu Starý Smokovec a Hrebienok vo Vysokých Tatrách začala 17. decembra 1908. V rokoch 1950 – 1951, 1967 – 1970 a 2007 – 2008 prešla významnými rekonštrukciami. Tá ostatná bola zásadná.
Dnes je prevádzkovateľom lanovky Tatry Mountain Resorts. Do cieľovej stanice vás vyvezie rýchlosťou 36 kilometrov za hodinu. Údolnú stanicu má v nadmorskej výške 1 025 metrov, cieľ vo výške 1 272 metrov. Prepraví 1 600 cestujúcich za hodinu.
Chceli zubačku, postavili kyvadlovú lanovku
Legendárna lanovka pritom vôbec nemusela vzniknúť. Ako informuje Wikipédia, začiatkom minulého storočia existovali aj úvahy o vybudovaní ozubnicovej železnice na Hrebienok. No napokon technické a ekonomické argumenty predurčili na túto trasu pozemnú kyvadlovú lanovku. Vybudovali ju rýchlo, v roku 1908, stavbe nestáli v ceste zložité zemné práce či mostné stavby.
Stanice mali jednoduchú konštrukciu, pohon umiestnili tradične v hornej z nich. Strojné a technické zariadenie dodala firma AEG.
Nostalgické Tatry idú s informáciami o lanovke ešte ďalej. Spomínajú, že trať s najväčším stúpaním 154,5 promile merala pôvodne 2019 metrov. Údolnú stanicu s krytým nástupišťom postavili v Starom Smokovci nad rímsko-katolíckym kostolom a zároveň v nej sídlila aj dopravná správa celej tatranskej elektrickej železnice.
Cesta trvala 15 minút, dnes 4,5
Už vtedy sa ustálil aj cestovný poriadok kyvadlovej lanovky – premávala v letnej i zimnej sezóne od 8. do 17. hodiny. Cesta trvala 15 minút. Vozne vyrobila firma Ganz z Budapešti, boli dva, každý s kapacitou 45 cestujúcich. K nim do vozňa nasadal aj jeden sprievodca. Na oboch stranách vozňov, konštatujú Nostalgické Tatry ďalej, boli otvorené stanovištia, na ktorých cestu strávili stojaci cestujúci.
Vozne sa križovali na Abtovej výhybke v strede dĺžky trate. Už vtedy lanovku hojne využívali aj sánkari na sánkovačku z Hrebienka. Lanovku si návštevníci Tatier obľúbili. Už v prvej zimnej sezóne prepravila takmer 25 tisíc ľudí.
Zastavme sa pri roku 1970
Preskočme pár desaťročí a pristavme sa pri roku 1970. Vtedy sa Československo stalo usporiadateľom majstrovstiev sveta v klasickom lyžovaní. V súvislosti s prípravou na toto podujatie sa ukázalo ako nevyhnutné modernizovať dopravný systém vo Vysokých Tatrách.
„Preto okrem iného došlo aj na rekonštrukciu pozemnej lanovej dráhy zo Starého Smokovca na Hrebienok,“ uvádza v Železničnom info Peter Páteček. „Vybudované boli obe nové stanice a vymenené aj strojné zariadenie. Jeho dodávateľom bola talianska firma Ceretti-Tanfani. Staré kabíny nahradili nové, tiež od talianskeho výrobcu Carozzeria Varesina.“
Rekonštrukcia zmenila aj parametre prevádzky. Lanová dráha merala menej – 1 937 metrov, kabíny sa pohybovali rýchlosťou 5 metrov za sekundu a dráhu prekonali za sedem minút. Hodinová kapacita pozemnej lanovky bola 900 cestujúcich.
„Trať síce viedla v pôvodnej trase, no jej posledný úsek odklonili do novej budovy vrcholovej stanice. Umiestnili ju do priestorov lyžiarskej cvičnej lúky pod budovu vtedajšej zotavovne ROH. Aj Abtovu výhybňu posunuli na nový stred trate,“ uvádza Jaroslav Filo, ktorý dejiny lanovky spracovával pre Tatranské železnice.
Posledná jazda starej pozemnej lanovky zo Starého Smokovca na Hrebienok bola 16. septembra 2007. Definitívne uzatvorila 37-ročné pôsobenie pôvodných vozidiel. „Staré vozne sa podarilo zachovať. Stalo sa tak vďaka nadšencom z Veterán klubu železníc v Poprade,“ dodáva Jaroslav Filo.
Do vozňov môžu vstúpiť aj ľudia na vozíčkoch
Tieto vozne nahradili moderné, presklené. Stalo sa to pri rekonštrukcii lanovej dráhy v roku 2007. Možno v nich prepravovať nielen ľudí, ale aj bicykle, sane či ľudí na vozíkoch. Nová lanovka jazdí rýchlosťou 10 metrov za sekundu a za hodinu prepraví, ako sme už uviedli, 1 600 cestujúcich. Platí to rovnako v zime ako aj v lete. Dodávateľom vozňov bola firma Doppelmayr – Garaventa. Jazda trvá 4,5 minúty.
Aj za tento krátky čas je možné vychutnať si výhľady. Pri ceste nahor je to Slavkovský štít a panoráma hôr, vrátane Lomnického štítu a nadol, ak budete mať šťastie na dobré počasie vás čaká pohľad na panorámu Svitu a Popradu.
Na Hrebienok môžete ísť aj peši, ale lanovka vám ušetrí čas, ak idete na túru napríklad na Zamkovského či Bilíkovu chatu, Zbojnícku, Rainerovu, Skalnatú alebo Téryho chatu, ale aj k Vodopádom Studeného potoka. Úsporu času oceníte aj keď máte v pláne v lete Slavkovský štít, Malý Ľadový štít, Baranie rohy či Širokú vežu, ale aj iné tatranské ciele v bližšom či vzdialenejšom okolí Hrebienka.
Autor titulnej fotografie: zdroj YouTube
Tento text vám do zvukovej podoby načítal neurálny hlas.