Podľa aktuálnych štatistík lyžuje takmer každý piaty Slovák, čo je jedenáste miesto vo svetovom rebríčku. Kde je veľa lyžiarov, je aj veľa úrazov. Dá sa im predísť? Ako je tomu v Jasnej?
Jasná je v počte úrazov lyžiarov na prvom mieste spomedzi lyžiarskych stredísk nielen v Tatrách, ale aj na celom Slovensku. Ako uvádzajú horskí záchranári, v minulej sezóne zasahovali v Nízkych Tatrách, ktorých je Jasná súčasťou, celkom 1289-krát, z toho na lyžiarskych svahoch až 1119-krát. Označili to za alarmujúce.
Jasná je veľká. Ako štyri ďalšie strediská
Hoci reč čísel je jednoznačná, nie je komplexne výpovedná. V súvislosti s počtom úrazov treba vnímať aj to, že kilometrami upravovaných trás je Jasná taká veľká ako štyri ďalšie strediská v rebríčku najväčších u nás. Teda Tatranská Lomnica, Donovaly, Veľká Rača a Vrátna dohromady.
Rozkladá sa na území dvoch krajov, ponúka spolu 50 kilometrov upravovaných trás, ďalšie kilometre vyhľadávaných freeride terénov a sezóna tu trvá od začiatku decembra do mája. Nepochybne preto do tohto strediska smeruje oveľa viac lyžiarov ako inde, a zodpovedá tomu aj počet kolízií.
Čo všetko urobili, aby predišli úrazom
Dá sa im predísť? Aké opatrenia pripravili a realizujú v Jasnej, aby predišli úrazom lyžiarov. „Bezpečnosti na zjazdovkách venujeme každoročne veľkú pozornosť. Pre sezónu 2024/25 sme v Jasnej pripravili ďalšiu sériu opatrení, ktorých cieľom je bezpečná lyžovačka,“ informoval riaditeľ strediska Jiří Trupeš.
„Je to pre nás vážna priorita, a preto sa stále snažíme v tejto oblasti prinášať niečo nové. Pred sezónou sme veľkú pozornosť venovali rozšíreniu zjazdoviek, rekonštrukcii zábran, novému lyžiarskemu značeniu aj technickému vybaveniu strediska. Všetko sme to zastrešili v projekte, ktorému sme dali spoločný názov Bezpečný Chopok,“ dodal riaditeľ.
Alternatívne odjazdy z náročnejších úsekoch zjazdoviek
Poďme sa na to pozrieť konkrétnejšie. Základom zvýšenia bezpečnosti na zjazdovkách v Jasnej je rozšírenie vybraných úsekov najexponovanejších trás, resp. vytvorenie alternatívnych odjazdov z náročnejších úsekov zjazdoviek.
Ako nás informoval Marián Galajda, manažér komunikácie v Tatra Mountain Rezorts, ide o tieto úseky: novú červenú zjazdovku 8 Von Roll – alternatíva k zjazdovke 1 Petra Vlhová, nové plochy okolo reštaurácie Von Roll a preznačenie hornej časti zjazdovky 7, rozšírili zjazdovku 1b Vrcholová – Chopok Západ ako alternatívu k zjazdovke 1a Vrcholová, ktorá je teraz bezpečnejšia, a na zjazdovke komplexne zrekonštruovali zábrany.
Rozšírili, vyrovnali a osvetlili spojku 13a, čím vzniklo komfortné a bezpečnejšie prepojenie lokalít Otupné a Biela Púť. Do prevádzky tiež spustili novú modrú zjazdovku 36a Hotelová, ktorá umožňuje bezpečný odjazd od hotela Srdiečko smerom na Krupovú, a to aj pre menej zdatných lyžiarov a rodiny s deťmi.
Zmeny značenia a informácie o nich
„Novinkou je aj zmena značenia v prípade zjazdovky FIS Konský grúň – Rovná hoľa. Vzhľadom na náročnosť zjazdovky bolo zmenená jej kategorizácia z červenej na čiernu – teda náročnú zjazdovku,“ objasňuje ďalej M. Galajda.
„Lyžiari majú pred vstupom na túto zjazdovku k dispozícii informáciu o zmene značenia, ako aj možnosť bezpečného odjazdu modrou zjazdovkou 5b Turistická – Konský grúň – Luková,“ upresnil manažér.
Nie je to všetko. Ako nás ešte informoval, ďalšou novinkou smerujúcou k bezpečnosti lyžiarov je rozšírenie kamerového zabezpečenia na najexponovanejších miestach.
Dianie pokrývajú kamery
„Spolu 14 nových kamier pokrýva dianie v lokalitách Chopok, Konský grúň, Luková, Rovná hoľa, Priehyba, Predné Dereše, Kosodrevina a Krupová. Cieľom je mať k dispozícii okamžitý prehľad o dianí a možnosť operatívne informovať o zmene podmienok všetkých návštevníkov lyžiarskeho strediska,“ vysvetľuje M. Galajda.
Dodal, že na tento účel slúži návštevníkom nielen aplikácia Gopass vo forme push-up notifikácií, ale aj strediskový rozhlas informujúci v rôznych jazykoch a led-anect obrazovky v nástupných staniciach lanoviek.
V Jasnej posilnili aj skipatrolu. Novinkou je aj spolupráca s obecnou políciou a výpomoc obecných policajtov priamo na zjazdovkách. „Investície do bezpečnosti pred sezónou predstavovali rádovo státisíce eur,“ argumentuje.
Pre skituristov presne nastavené výstupové trasy
Možné kolízie lyžiarov so skituristami a skialpinistami vyriešili v stredisku presne nastavenými výstupovými trasami a podmienkami.
„Najväčším problémom na zjazdovkách z pohľadu bezpečnosti je preceňovanie vlastných síl a niekedy aj arogancia. Sú lyžiari, ktorí sa jednoducho spúšťajú bez ohľadu na svoje okolie a zabúdajú pritom na Biely kódex,“ zhrnul najčastejšie príčiny kolízii lyžiarov na svahu Marián Galajda.
Dodal, že v tomto prístupe k lyžovaniu nie je rozdiel medzi našimi lyžiarmi či návštevníkmi Jasnej zo zahraničia.
Autor titulnej fotografie: zdroj Jasná, Marek Hajlovský
Tento text vám do zvukovej podoby načítal neurálny hlas.