Medzi sviatkami sa na tatranské trate vráti električka Kométa. Po oprave má za sebou niekoľko úspešných skúšobných jázd.
Turistami obľúbená električka Kométa sa mala vrátiť na tatranské železničné trate už po lete. No počas opravy druhej prevodovky sa zistili ďalšie technické problémy.
Prázdniny si deti užijú s ikonou Tatier
Podarilo sa ich vyriešiť a ako pre TASR povedal Ján Sabaka, riaditeľ Občianskeho združenia Tatranské historické električky, ktoré sa venuje záchrane historických tatranských električiek, medzi sviatkami sa vráti na Tatranskú elektrickú železnicu. Prázdniny si tak deti, ale aj ďalší návštevníci veľhôr, môžu užiť aj so zaujímavým dopravným prekvapením.
Kométa tento rok oslavuje 111 rokov, náklady na jej aktuálnu opravu sa vyšplhali na približne 10 tisíc eur. Hradili sa zo zdrojov spomínaného občianskeho združenia, dvoch percent daní a pomohla aj Oblastná organizácia cestovného ruchu Región Vysoké Tatry. Presný cestovný poriadok Kométy návštevníci nájdu na stránke Tatranských historických električiek.
Príbeh Kométy bol plný zmien
Kométu vyrobili v továrni Ganz Budapešť v roku 1912, do prevádzky išla o rok neskôr. V tom čase prešla tatranská železnica významnými zmenami, v rámci nich predĺžili aj trať na Štrbské Pleso.
Dôležitým pre rozvoj elektrických vozidiel bol aj fakt, že tatranské osady boli medzi prvými u nás, v ktorých sa rozsvietilo elektrické pouličné osvetlenie. Elektrifikácia znamenala pokrok.
Zabezpečila ho aj Kométa, ktorá sa o desaťročie neskôr veľmi osvedčila aj pri pluhovaní tratí a čistení od snehu. Bola malá a stabilná a vydržala aj kruté fujavice. Definitívne z prevádzky ju vyradili 6. decembra 1977. Ostala stáť na odstavnej koľaji v popradskom depe a zdalo sa, že jej koniec sa blíži.
Nadšenie na opravu nestačilo
Historický skvost, ako uvádza stránka Tatranských historických železníc nenechala niektorých ľudí chladných a rozhodli sa vrátiť ju na koľajnice. Prvé brigádnické hodiny pri jej rekonštrukcii zaknihovali v roku 1983.
Nadšenie nestačilo, no dobrej veci pomohli televízia, ktorá potrebovala do filmu starú električku. Pokyn zhora, peniaze i robota v dielňach nasmerovali Kométu k znovuzrodeniu. V roku 1987 vyšla opäť na trať.
Nostalgickým jazdám slúžiť trinásť rokov
Od roku 2011 začala slúžiť pri nostalgických jazdách, až kým neprišiel zásah bleskom, ktorý ju odstavil do depa. O rok nato Veterán klub železníc Poprad zorganizoval jej prevoz na opravu do ŽOS Vrútky. Trvala rok, potom absolvovala slávnostnú jazdu. Odvtedy teší návštevníkov Vysokých Tatier a jazda v nej ponúka nevšedný zážitok.
Autor titulnej fotografie: SITA
Tento text vám do zvukovej podoby načítal neurálny hlas.